Koukám v mobilu do mapy Teplic v aplikaci Rekola. V Kollárově ulici jedno stojí, uzamčené u zábradlí. Pár kroků a hned ho na základě přihlášení do systému a obdrženého kódu zámku odemykám. Nasedám a mohu vyrazit.

Jak snadné a dá se říci i praktické. Za deset minut jsem na druhém konci města, kde mohu kolo opět „odevzdat". Prostě ho zase k něčemu uzamknu. Odhlásím se ze systému, čímž je kolo opět viditelné v mapě pro ostatní zájemce.

REKOLA V TEPLICÍCH JSOU SKUTEČNOSTÍ

Moc lidí tomu ještě nevěří, ale funguje to. Rekola v Teplicích už mají své příznivce a hlavně aktivní uživatele.

Je to republikový fenomén. Funguje to už například v Pardubicích, Praze, či třeba v Brně. V Teplicích začal systém veřejných výpůjček růžových kol po několikaměsíčních přípravách fungovat nedávno. V tomto sychravém počasí, které zbývá do konce roku, se dá spíše hovořit o nějakém zahřívacím či testovacím období. „Ano, časově to není na rozjezd příliš vhodné. Bereme to jako období na vychytání potřebných věcí s tím spojených, které nám ukazuje praxe. Příští rok už bude celá sezóna," říká Jakub Mráček, jeden z duchovních otců projektu Rekola v Teplicích.

Po zaplacení členského příspěvku (900 na rok, 400 Kč za tříměsíční členství nebo 150 korun za měsíc) mohou zájemci používat všechna kola kdykoliv a kdekoliv potřebují. Pokud je tedy zrovna v danou dobu na daném místě seženou, neboť pozice se mohou často měnit.

Pro samotné půjčování pak stačí jen mobilní telefon pro nalezení nejbližšího kola na mapě.

„Máme už takové členy, kteří kola využívají i pro cesty do hospod, aby nejezdili autem," přiznává Jakub Mráček.

ZA MĚSÍC PROVOZU 300 VÝPŮJČEK

Za měsíc tzv. zahřívacího provozu už evidují provozovatelé v Teplicích tři stovky výpůjček. Včetně té mojí testovací.

Větší nápor o členství očekávají v příštím roce, až se růžová kola dostanou více do povědomí veřejnosti.

Vše, co se okolo fyzického zajištění oprav, provozu a také správcovství týče, je zatím na dobrovolnické bázi. Porouchaná kola procházejí dílnou.

Než se celý systém spustil, bylo potřeba sehnat stará kola, která se musela repasovat, a především nastříkat na růžový vzhled.

Barva není zvolena náhodou, růžová je totiž barvou veřejného prostoru. Kolo je navíc výrazné v „šedi města" a růžový vzhled by měl také omezit riziko krádeže.

Vše začalo v Praze. Před více než dvěma lety převedl Vítek Ježek, zakladatel projektu Rekola, se svým týmem myšlenku prvního bikesharingu v Praze ve skutečnost.

Teplice jsou v pořadí šestým městem, kde tento systém půjčování kol funguje.