RegioJet má získat od prosince 2019 smlouvu na deset let. V poptávkovém řízení nabídl za milion kilometrů ročně 149 milionů korun. Ústecký kraj chtěl v soutěži nové elektrické jednotky, které nahradí většinou dieselové jednotky Regionova, které na těchto tratích jezdí. Zatím jde o oznámení o záměru uzavřít smlouvu. Jde o první zakázku RegioJetu v České republice na provoz regionálních vlaků.

Podle náměstka Ústeckého kraje pro dopravu Jaroslava Komínka byla nabídka RegioJetu o zhruba 50 korun na vlakokilometr nižší než ostatní. „Budeme s nimi teď jednat a budeme po nich žádat garance jejich nabídky,“ dodal Komínek.

RegioJet v soutěži porazil dosavadního dopravce České dráhy, Arrivu a Leo Express. O soutěži jako první informoval deník Zdopravy.cz v červnu. RegioJet zatím neuvedl, jaký vlak nasadí, podle zdrojů deníku Zdopravy.cz má jít o elektrické jednotky od polského výrobce Pesa.

Ilustrační foto.
Místo dieselů elektrika. Na některé tratě v kraji vyrazí nové soupravy

Ústecký kraj si zvolil poptávkové řízení, které nahrazuje klasickou soutěž, přitom v podstatě soutěží o nejlepší nabídku je. Zákon takový způsob výběru umožňuje. RegioJet má jezdit z Děčína po pravobřežní trati do Ústí nad Labem-Střekova, z Ústí nad Labem západ do Štětí, z Ústí nad Labem do Bíliny (přes Úpořiny, dosud linka U5) a z Mostu do Žatce (linka U13), k tomu získá také část provozu na tratích Most – Žatec, Most – Bílina a Teplice – Litvínov.

Oproti stávajícímu rozsahu dojde k navýšení provozu ročně o zhruba 150 tisíc ujetých kilometrů, vlaky tedy budou jezdit častěji než dosud. Zatímco kraji dosud na těchto tratích stačily motorové vlaky, nově požaduje jen elektrické. Podle mluvčí kraje Lucie Dosedělové poptává takové soupravy i kvůli špatnému ovzduší v kraji.

„Ekonomická životnost drážního vozidla je třicet let, což by v případě pořízení motorových jednotek znamenalo na další 30 let zvýšenou zátěž životního prostředí v Ústeckém kraji. Ústecký kraj podporuje, aby na tratích, které k tomu mají potřebnou infrastrukturu, jezdily vlaky pokud možno s čistou trakcí,“ dodala Dosedělová.

MHD Teplice. Ilustrační foto
MHD v Teplicích zůstane Arrivě, má novou smlouvu do roku 2023

Kromě elektrického pohonu bude podmínkou nízkopodlažnost, klimatizace nebo možnost přepravy jízdního kol či kočárků. Soutěž počítá s nákupem sedmi krátkých souprav pro zhruba 100 cestujících.

"Velmi nás těší, že nabídka RegioJetu na provozování regionálních vlakových spojů v Ústeckém kraji byla vyhodnocena jako nejlepší. Je to dobrá zpráva zejména pro cestující, kteří se takto dočkají lepších a modernějších služeb v regionální železniční dopravě v rámci Ústeckého kraje," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

RegioJet bude v co nejkratší jednat se zástupci Ústeckého kraje o dalším postupu a o upřesnění jednotlivých detailů a případně dalších požadavků ze strany Ústeckého kraje.

Pro nové spoje má RegioJet zajištěno pořízení nových nejmodernějších nízkopodlažních vlakových souprav pro provoz v elektrické trakci, které cestujícím nabídnou vysoký komfort cestování - včetně například klimatizace, připojení k internetu zdarma, možnost přepravy jízdních kol či invalidních vozíčků, či moderní informační systém o trase spoje, na kterém daná souprava právě jede.

"Cestujícím nabídneme i další služby a také nejrůznější zvýhodněné balíčky a typy jízdného - a to i ve spolupráci s dalšími partnery tak, abychom do spojů a na železnici přilákail co nejvíce nových zákazníků," dodal Ondrůj.

Představení nových hybridních trolejbusů v Teplicích.
Hybridní trolejbusy už v Teplicích vyjely do ulic. Pomohou při uzavírkách

Předmětem výběru dopravce regionálních vlakových spojů byly následující tratě a úseky tratí v Ústeckém kraji:Ústí nad Labem západ - Štětí
Děčín hl. n. - Ústí nad Labem-Střekov
Most - Žatec
Most - Bílina
Ústí nad Labem hl. n. - Most
Teplice v Čechách - Litvínov