Do meziresortního připomínkového řízení poslalo novelu zákona o pozemních komunikacích, která kromě přechodu na elektronické  známky znamená ale i další velké změny: majitelé elektromobilů by měli jezdit po dálnicích zdarma, auta na zemní plyn s poloviční slevou.

Stát chce současně změnou legislativy umožnit, aby se mohlo platit za použití dálnic až dva tisíce korun ročně. Dosavadní výše 1500 korun je v zákoně maximum.

Navržený model počítá se systémem, který znají řidiči například ze Slovenska. Dálniční „známka“ bude vázaná elektronicky na státní poznávací značku. Majitelé aut budou moci poplatek uhradit online, nebudou muset vylepovat žádný papír na sklo. 

KONTROLA KAMERAMI

Vedle nákupu přes webový portál či aplikaci by mohli řidiči známku zaplatit na obchodních místech, například čerpacích stanicích nebo poštách.

Ministerstvo počítá s tím, že poslední rok, kdy budou platit papírové známky, bude 2020.

„Kontrola úhrady časového poplatku bude prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému, který bude rozpoznávat státní poznávací značky vozidel, ověřováno, zda má vozidlo uhrazený poplatek,“ uvádí ministerstvo v důvodové zprávě. Zachována ale zůstane i kontrola přímo v provozu celníky či policisty.

Dálnice D8
Na dálnici D8 se vracejí práce a dopravní omezení. První bude o tomto víkendu

Nově se nemá poplatek už platit jen na celý kalendářní rok, ale vždy na 365 dní nebo 30 či 10 dní. V praxi tak mohou například majitelé aut ušetřit: pokud si auto koupili třeba v červnu, museli stejně platit roční poplatek. Teď jim bude platit do dalšího června.

Poprvé v historii bude stát rozeznávat i to, na jaký pohon auta po dálnicích jezdí a podle toho stanoví poplatek za použití dálnice.

Elektromobily a auta na vodík, případně hybridy s emisemi CO2 nižšími než 50 g/km, budou jezdit po dálnicích zcela zdarma. Podobné úlevy jsou běžné v jiných zemích. Vozy na stlačený zemní plyn (CNG) mají hradit maximálně polovinu ročního poplatku.

Celní správa. Ilustrační foto
Celníci loví na D8 řidiče s neplatnou dálniční známkou

Ministerstvo ročně zaplatí za tisk a distribuci dálničních známek 280 milionů korun, s přechodem na elektronické známky má být systém levnější.

Samotná investice do systému či kamer má činit jednorázových 110 milionů korun. Roční náklady na provoz stát odhaduje na 160 až 240 milionů korun. Stát současně čeká, že vybere o 220 milionů korun ročně víc díky tomu, že kontrola bude důslednější než dosud. Naopak očekává výpadek v řádu desítek milionů korun ročně v příjmech tím, že nebudou muset platit elektromobily a některé hybridy.

Jakmile návrh opřipomínkují patřičné úřady, zamíří návrh do vlády a posléze do parlamentu.

Okresní soud v Teplicích.
Žádný trestný čin, jenom chyba. Soud osvobodil trojici dálničních policistů