V Bílině se zase všichni setkáváme v řadě za sebou, když se suneme šnečím tempem podél řeky na průtahu městem přes trojici kruhových objezdů. U značky signalizující konec Bíliny netrpěliví řidiči opět sešlapávají plyn až na doraz a mizí daleko před námi, i když porušují předpisy.

O tom, zda povolit na silnici mezi Teplicemi, Bílinou a Mostem 110kilometrovou rychlost, se diskutuje už dlouho. Podle dopravního experta BESIPu Jana Pechouta debaty nabraly na intenzitě v roce 2016, kdy se rychlostní komunikace převedly na dálnice.

„Kraj k tomu zatím ale nechtěl přistoupit, protože je potřeba silnici upravit. Problémem jsou například současné autobusové zastávky, někde i s ostrůvky,“ zmiňuje Pechout.

Silnice se podle něj na vyšší rychlost musí nejprve připravit. „V některých místech jsou také hodně krátké připojovací pruhy, což jsou z hlediska dopravy s vyšší rychlostí hodně nebezpečná místa,“ poukazuje expert.

HLOUPÉ INCIDENTY

Zároveň ale připouští, že vyšší rychlost by v budoucnu na silnici mezi Teplicemi a Bílinou nevadila. „Ovšem až se udělají všechny potřebné úpravy,“ podotýká.

Obavy z nárůstu dopravních nehod má za současného stavu policie. K úvahám o rychlejším povoleném provozu nepomohl ani nedávný případ řidiče, který poté, co neudržel nervy na uzdě, na trase z Bíliny do Mostu ohrozil posádku jedoucí za ním. Kvůli banálnímu incidentu jejich auto čtvrt hodiny vybržďoval, a dokonce se před ním otočil napříč silnicí přes ruční brzdu. Za obecné ohrožení mu teď hrozí až osmileté vězení.

V paměti zůstává tragická nehoda u Obrnic mezi Bílinou a Mostem, kde do autobusové zastávky narazily dvě dívky s autem poté, co nejprve ve vysoké rychlosti dostaly smyk, protože se místo volantu věnovaly mobilnímu telefonu. Jedna z nich zemřela, druhá se těžce zranila.

Krajští úředníci ale od myšlenky na zvýšení rychlosti neupouští. „Pro řidiče by bylo komfortnější, kdyby ve čtyřproudových úsecích mohli jezdit rychleji než 90 km/h,“ uvedla mluvčí kraje Magdalena Fraňková.

Případnou změnu rychlosti a potřebné úpravy chce kraj znovu projednat s projektanty a dopravní policií. „Silnice si vyšší rychlost podle mě zasluhuje. Ale za současného technického provedení to zatím není možné,“ podotkl vedoucí odboru dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák.

Potřebu úpravy si uvědomuje také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Vzhledem k tomu, že jsme podle norem stavěli komunikaci na maximální 90km rychlost, tak budou případné investice na zvýšení rychlosti enormní,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl už v roce 2016, kdy se začalo hovořit o celoplošném zvýšení rychlosti z 90 na 110 km/h na vybraných silnicích.

Zvýšení rychlosti by přineslo ale i svá negativa. Například by na takovou silnici nesměli vyjet cyklisté. „Dělám u elektrárny. Ani nevím, kudy by se to muselo objíždět,“ říká Milan Provod, který z Teplic na Bílinsko zajíždí právě na kole za prací.