Řidič, který při kontrole nadýchal, je postavený mimo službu. „Zatím nemáme v ruce protokol od policie, ale za alkohol je samozřejmě vyhazov,“ říká k tomu generální ředitel DPChJ Jiří Melničuk.

Ten podle svých slov policejní kontroly vítá, na druhou stranu se mu zdá zvláštní její načasování a angažovanost radnice (viz rozhovor níže). Vypadá to totiž, že řidič s alkoholem v krvi je „vedlejší“ výsledek kontroly, která byla zaměřená na něco jiného.

Policie totiž podle Schöna ve spolupráci s městem počítala sedačky v autobuse. Radnici se nelíbí, že dopravce jezdí v MHD malými autobusy. „Z kontroly se zjistilo, že v minibusu je skutečně požadovaných 37 míst, ale včetně místa pro řidiče. Dopravce tím pádem nedodržuje podmínky soutěže,“ konstatoval za Bílinu Karel Schön. Dopravní podnik oponuje, že ještě není podepsaná příslušná smlouva, tudíž nic neporušuje. Nyní jezdí pouze na objednávky na konkrétní spoje.

Graduje tím spor, který se mezi radnicí a dopravcem rozhořel v posledních dnech, přestože počátky má už v listopadu loňského roku. Dopravní podnik Chomutova a Jirkova měl tehdy vyhrát soutěž na provozování MHD v Bílině. Nabídl nejnižší cenu. Nasadit měl podle podmínek vozy s minimálně 37 místy. Jezdí tam minibusy a po stížnostech lidí na nedostatek místa se radnice pustila do kritiky podniku.

Ve čtvrtek odpoledne se polemika rozběhla také před zastupiteli, kteří měli jednání na radnici. Své stanovisko respektive svůj pohled na věc, zde před nimi řekl právě ředitel dopravce Melničuk, a z druhé strany právní zástupce radnice. Jiří Melničuk pak reagoval na dotazy zastupitelů, které směřovaly právě k nápravě, aby po Bílině jezdily kapacitně větší autobusy.

Nyní je situace patová. Věc musí vyřešit právníci. Starosta Horáček za Bílinu řekl, že nelze za současného stavu podepsat smlouvu. Dopravce se brání, že nemůže nic porušovat, když není dohoda o zajištění MHD podepsána, což by měl být další krok po skončeném výběrovém řízení. V současné době jezdí na základě měsíčních objednávek, s vozidly, která jsou. Nové autobusy má podnik postupně objednány, ale vše je podmíněno právě sepsáním smlouvy na základě výběrového řízení. Nejhorší je, že na spor radnice a podniku doplácejí cestující.

JOSEF DUŠEK, PETR MÁLEK