V pátek se jako host zúčastnil se svojí škodovkou z roku 1950 studentského autosalonu na dvoře teplické průmyslové školy. Moc těchto modelů s číselným označením 1102 po světě už nejezdí.
„Takže by mohl být unikát?" Ptám se.
„To ne, určitě ji mají v Boleslavi v muzeu škodovek," směje se.
„Ale stroj je to pěkný," říkám a koukám při tom na kola.

PNEUMATIKY JSOU
PROBLÉM

„Ty se dneska už hodně těžko shánějí," reaguje majitel a ukazuje prstem na úzký profil pneumatik. „Musím je už vyměnit. Letos to asi nedám, ale příští rok to už bude nutné. Ty gumy jsou třicet let staré," překvapuje věkem pneumatik.
Jeho historická škodovka na pátečním autosalonu lákala. „Možná by tam šlo něco z dřívějších zemědělských strojů. Z takových těch polních pleček," přidává se do debaty na téma kol další příznivec starých škodovek, který se přišel podívat na auto do teplické průmyslovky. Jenže Pavel Mensa hned oponuje, že takové stroje měly spíše traktorové vzorky a to na toto auto, které stále jezdí po silnici s platným technickým průkazem nemůže obout. „Navíc jde o to, zda to je patnáctka či šestnáctka," namítá zároveň.
Auto je i po více než šedesáti letech stále pojízdné. Na historické automobilové výstavy jezdí z garáže tzv. „po svých". Ptám se tedy, zda mu řidiči na silnici mávají na pozdrav, či ho třeba kontrolují policisté. „Občas někdo zamává nebo blikne světly na pozdrav. Policie mě zatím nestavila."
Nicméně problém by to nebyl, protože auto splňuje vše potřebné pro provoz na silnici, včetně pravidelných technických prohlídek.
„Má to navíc i oranžová světla, která na původní verzi chyběla," poznamenává pyšný majitel škodovky a ukazuje na zadní část vozu. Zároveň upozorňuje na původní zařízení, které je stále funkční, ale dnes už se nesmí používat. Umístěno je na boku auta a při sepnutí páčky u volantu „vyskočí" z kapoty do boku cosi, jako „malá ručka". A po vypnutí u volantu opět zapadne zpět.
Je to dnes už spíše atrakce, která ale dotváří tovární model. Ale svoji pozornost má.

BLIKNĚTE NÁM S TÍM JEŠTĚ JEDNOU

„Můžete nám s tou páčkou ještě jednou bliknout," prosil jeden z přihlížejících, aby si to mohl nahrát na záznam do mobilního telefonu. „Tak tahle to dříve fungovalo, dnes už to je spíše taková raritka,která se jen tak nevidí," doplňoval videozáznam svým komentářem.

Pavel Mensa přijel s autem na autosalon jako host. Jeho čtyřkolový červený miláček skvěle doplnil na dvoře průmyslovky řadu vystavených vozidel. Škoda, model 1002 z roku 1950, stála na konci řady. Symbolicky, jako nejstarší model.