Práci v terénu si už v letošní sezoně silničáři vyzkoušeli, uklízet dálnici vyjeli na začátku týdne. Jako obvykle největší problém způsobili řidiči nákladních aut. Tentokrát ale měli práci silničáři z krajské správy, viset zůstaly kamiony v kopcích u Velemína a na dálnici ani nedojely.

Zatím má středisko správy a údržby dálnice v Řehlovicích na starosti úsek od 64 kilometru po státní hranici a čtyřproudou komunikaci z Řehlovic do Bystřan, brzy ale přibude dalších sedmnáct kilometrů v Českém středohoří. "Je to terén podobný tomu u Petrovic, kde je pro nás hrozná náhorní rovina. Když fouká severozápadní vítr, mohou chlapi uklidit komunikaci, ale za tři minuty je to tam znovu z polí," popsal situaci Zajíc. "Teď je tam protisněhová zeď, což by mohlo trochu pomoci," dodal.
Nový úsek D8, který by mělo Ředitelství silnic a dálnic zprovoznit 17. prosince, vede chráněným územím. "Dostali jsme výjimku na použití soli a chloridů na rozmrazování. Vše se musí pečlivě sledovat. Do středohoří máme vyčleněné dva kalibrované sypače, abychom přesně znali spotřebu soli," uvedl Zajíc. Zatím je v garáži deset velkých aut a tři univerzální vozy. Pracuje se nepřetržitě po dvanáctihodinových směnách.

Plný je také sklad soli. V Řehlovicích je 2000 tun a ve středisku v Petrovicích další 2000 tun. "Spotřeba za loňský rok byla 1000 tun, tak uvidíme, zda se třeba nevrátíme do roku 2010, kdy při kalamitě jezdila auta celou noc," zmínil Zajíc.

Výjezdy na D8 řídí z Řehlovic dispečer. K dispozici je velín s obrazovkami, kde jsou záznamy z kamer nejen ze dvou tunelů, ale i z dalších míst na dálnici. "Brzy přibudou obrázky z tunelů mezi Řehlovicemi a Lovosicemi a další kamery. Aktuální přehled mají díky meteohláskám dispečeři i z jiných míst republiky, dokážou tak odhadnout, kdy se třeba případné sněžení přiblíží k nám," uvedl Zajíc.
Na předpovědi z Českého hydrometeorologického ústavu silničáři nespoléhají, mají vlastní podrobné informace. "Nejdůležitější je nepodcenit výjezd, pak už ale vše záleží na větru a řidičích. Snažíme se, aby byl vždy alespoň jeden pruh dálnice černý, ale oni vjíždí i do ještě neočištěného a zablokují celou trasu nebo naše vozy různě předjíždějí," postěžoval si Zajíc. Poukázal na to, že na německé straně to mají silničáři jednodušší. "Tam při kalamitě zavřou celou dálnici a otevřou jí, až když je celá čistá," dodal.