Odbor dopravy ústeckého magistrátu svolal na včerejší ráno protikalamitní skupinu. „Především si prověřoval, jak jsou připraveni silničáři a stanovil jim priority. V první řadě se musí zaměřit na nosné silnice, tedy průjezdy městem a komunikace s páteřní městskou hromadnou dopravou,“ uvedl náměstek primátora Jan Řeřicha s tím, že odbor dopravy drží čtyřiadvacetihodinovou pohotovost.

Stejně tak i silničáři. Firma AVE CZ, která udržuje městské vozovky i chodníky v Ústí nad Labem, nasadí podle vedoucího obchodního oddělení Davida Kouby na každou směnu 37 pracovníků a 19 vozidel. „Posypového materiálu máme v zásobě dost, 550 tun soli, 40 tun solanky a 95 tun drtě,“ ujistil Kouba.

MLADÁ ŘIDIČKA V CHUMELENICI U BÍLINY DOSTALA SMYK ČTĚTE ZDE

Také Správa a údržba silnic Ústeckého kraje tvrdí, že ji počasí nezaskočí. „V pohotovosti jsou všichni pracovníci, i ti, kteří sloužit nemají. Pokud bude třeba, na zavolání přijedou,“ řekl Bohumil Helebrant, vedoucí výroby ústeckého provozu.

V terénu podle něj budou mít 15 sypačů a další 3 v rezervě, kdyby se nějaký vůz porouchal. „Prioritně budeme zasahovat na silnicích 1. třídy a přivaděčích k dálnici, pak přijdou na řadu další komunikace podle stupně důležitosti,“ dodal.

Vedoucí řehlovického střediska Správy a údržby dálnice Petr Zajíc uvedl, že sledují předpověď počasí všemi dostupnými prostředky.

„Dispečer má k dispozici i kamery rozmístěné po trase dálnice od Trmic po státní hranici. Dále máme na našem úseku 12 meteohlásek, podle nichž známe teplotu vzduchu, povrchu vozovky, směr větru atd. Takže dispečer má perfektní přehled o aktuálním stavu,“ poznamenal Zajíc.
11 sypačů

Řehlovické středisko disponuje jedenácti velkými sypači s pětimetrovou radlicí a dvěma menšími, které používá na úklid sjezdů, nájezdů a odpočívadel. „K okamžitému výjezdu je připraveno 5 sypačů, ze střediska v Petrovicích mohou do několika minut vyjet další 3, a to hlavně na náhorní rovinu Krušných hor,“ dodal Zajíc s tím, že pokud by byl větší spad sněhu, mohou povolat řidiče z domácího volna a obsadit všechny sypače.
Pohotovost

Sníh nepodceňují ani energetici. „V pohotovosti je v severních Čechách 66 pracovníků poruchové služby a desítky pracovníků dispečinku i call centra,“ uvedla včera odpoledne mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy Soňa Holingerová s tím, že zatím zvýšenou poruchovost neevidují.

Ujistila, že v případě kalamitní situace budou mít poruchové čety připraveny k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně terénních vozidel a montážních plošin. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich.

Počasí sledují i dopravci. „Je to nedílná součást naší práce,“ potvrdil ředitel Dopravního podniku města Ústí Tomáš Kraus. I když je podle něj provoz městské hromadné dopravy při mimořádných podmínkách, jaké se čekají o víkendu, závislý především na silničářích, bude i dopravní podnik operativně řešit případné problémy.

Ty by podle Krause mohly nastat hlavně v úsecích s ostrým stoupáním. „Obecně lze říct, že je v kalamitních situacích víc ohrožena trolejbusová než autobusová doprava, a to i kvůli možné námraze na vedení,“ doplnil Kraus.