Ve druhém případě pak školákova cesta domů mnohdy vede přes různé obchůzky, jen aby nemusel domů. Každý konec školního roku se tak domů nevrátí několik školáků ze strachu, jak budou rodiče reagovat na špatné známky. A všude se stále dokola opakuje, že nadávkami či dokonce násilím se nic nevyřeší. Naopak se situace zhorší. Děti bohužel většinou podvědomě moc dobře vědí proč a čeho se bojí.

Asi nejsilnější zážitek z předávání vysvědčení si užijí deváťáci, kteří končí základní školu a samozřejmě také prvňáčci. Na své druhé vysvědčení netrpělivě čekali i prvňáci z bystřanské základní školy. Učitelka Věra Janoutová po vstupu do třídy přivítala své školáčky. Zeptala se jich, kolikátý rok školy mají za sebou. Začali vykřikovat jeden přes druhého, což se paní učitelce příliš nelíbilo. Až se zvedla ruka v poslední lavici. „Ano, tak je to správně,“ pochválila učitelka žáčka, který se o svou odpověď jediný přihlásil. A pak třída ztichla a začaly se pomalu zvedat další ruce. Děti byly opravdu kouzelné.

Po chvilce povídání přistoupila učitelka k tomu nejdůležitějšímu, tedy samotnému předávání vysvědčení. Děti měly na lavicích připravené kytičky a mnohdy i malé dárečky pro paní učitelku. A postupně si po vyzvání chodily pro vysvědčení. Když malí školáci usedli do lavic, zvědavě okukovali vysvědčení svých kamarádů.

Když jsem se dvou prvňáků zeptala, jestli se už těší zase do školy, odpověděli nadšeně, že jo. A jestli se těší na prázdniny? „Já se těším, pojedu na šest dovolených, ale na tábor ne,“ sdělil se zájmem Marek Schäfer. „Já se taky na prázdniny těším, pojedeme totiž na dovolenou k moři,“ přidala svůl hlas Nikolka Jedličková. Ta má ve třídě ještě své dvojče, sestru Terezku. Měly stejné šatičky i účes. K jejich rozeznání však napomohly různobarevné čelenky.

Letošní rok byl zlomový také v tom, že se od 1. a 6. ročníků základních škol rozjely nové školní vzdělávací programy. Důraz je kladen na takzvané klíčové kompetence žáka. Jde o souhrn vědomostí, schopností, dovedností, ale i postojů a hodnot.
Učitelé ZŠ Bystřany se shodují, že na hodnocení nových programů je zatím příliš brzy. Na konečných známkách se změna nijak výrazně neprojevila. Trochu snad v různých typech výchov, například výtvarné, tělesné a podobně. Tam většinou není možné ovlivnit talent a schopnosti dítěte v dané oblasti. Lze však ocenit snahu v případě, že k malování nebo tělocviku nemá dítě vlohy.