Do práce chodí vždy zhruba o týden dříve, aby se vše stačilo nachystat na příliv školáků. Ředitelé škol často rádi dohlížejí na různé stavební práce a úpravy, které probíhají ve škole přes prázdniny. Proto bývají ve škole i značnou část prázdnin.
Příkladem starostlivého ředitele je například Luboš Čapek z osecké základní školy. Velkou část prázdnin strávil ve „své“ škole, kde dohlížel na prováděné práce a opravy. „Přes prázdniny jsme v budově 1. stupně malovali ve čtyřech učebnách, ve třech učebnách se dělaly kompletně nové podlahy. Rozšiřujeme také učebnu výpočetní techniky, protože plánujeme, že budeme od 2. třídy učit výpočetní techniku v každém ročníku 1. stupně. Musíme na to být připraveni,“ říká. Upřesňuje, že učebna bude mít kapacitu 22 počítačových míst.
Úpravám neunikla ani druhá budova osecké školy, která se nachází v sídlišti a je zde 2. stupeň. Velká část školy se dočkala nové malby a některé místnosti i výměny lina. Po namáhavých deseti měsících často trpí nejen učitelé, ale také inventář školy. Skříně či lavice mnohdy jen těžko odolávají dětským honičkám a různým vylomeninám. Zapotřebí je i truhlářů, kteří velmi „vytížené“ lavice, židle, skříně či police opět připraví na další desetiměsíční službu. Na sídlištní budově školy se v současnosti dělá sedlová střecha. „Dodělává se poslední část budovy, která nebyla zastřešena sedlovou střechou. Ještě by však byla potřeba tělocvična,“ říká ředitel.
Teď již zbývá jen doladit nástěnky, nábytek, aby byl v každé třídě odpovídající. O výzdobu se starají šikovné učitelky, které svým žákům chtějí připravit co nejpříjemnější prostředí.
Po dvouměsíčních prázdninách dětem opět nastane pravidelný striktní režim. Pro mnohé bude šok zase ráno vstávat, a pak dávat celé dopoledne pozor ve škole. Lenka Kovaříková, učitelka třeťáků, vysvětluje, že je potřeba děti zvykat pomalu a postupně. První školní týden většinou stejně dostávají knížky a rozkoukávají se. „Opakujeme zhruba až do října, od listopadu začínám probírat novou látku,“ říká.