Konec plánů vyplývá z materiálu, který ministerstvo dopravy odeslalo do meziresortního připomínkového řízení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nechala zpracovat projektovou dokumentaci na opravu tratě s výstavbou mostu, což by vyšlo na 800 milionů korun.

NÁKLADY BY ŠLY DO MILIARD

Původně ministerstvo dopravy mluvilo o podstatně nižších částkách. V červnu 2016 například v tiskové zprávě o 240 milionech korun.

Nakonec ale SŽDC dospěla k názoru, že obnova a revitalizace trati by stála podstatně více. „Obnova železniční tratě v místě sesuvu není plně v souladu s výhledovými představami Ústeckého kraje na celkovou revitalizaci tratě,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě.

Podle ní by požadavky kraje znamenaly zřízení nových zastávek i výhybny ve stanici Dobkovičky. „V rámci revitalizace by rovněž muselo dojít k opravě všech železničních přejezdů,“ uvádí ministerský materiál.

Celkové náklady na obnovu tratě v místě sesuvu a na požadovanou revitalizaci tratě z Ústeckého kraje by tak činily 1,8 až 2,8 miliardy korun. A to zatím bez nákladů na sanaci širšího okolí sesuvu, které nejsou dosud známy.

Ministerstvo dopravy vysvětluje konec tratě také tím, že nebyla příliš vytížená. V úseku Řetenice - Lovosice totiž jezdilo vlakem průměrně 45 lidí v každém spoji. „Podle odborného odhadu se jeví obhájení ekonomické efektivity celé této akce jako nereálné,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Centrální komise ministerstva dopravy už projekt obnovy tratě odmítla na svém zasedání, které proběhlo minulý týden, s tím, že dopravní obslužnost příslušného území bude zajišťovat autobusová doprava. Vlaky na trati 097 tak definitivně nahradí autobusy. Dosud jezdí vlaky z Teplic jen do Radejčína, pak už jen autobusy.

JE TO PODRAZ A PRASÁRNA

Krajský náměstek Jaroslav Komínek (KSČM) rozhodnutí kritizoval. „Je to podraz a prasárna. Ukázka toho, jak ANO plní sliby. Ministr Dan Ťok nám jasně slíbil, že trať opraví,“ řekl Komínek.

Kraj bude podle jeho slov dál usilovat o opravu trati nebo alespoň rekonstrukci úseku z Teplic do Radejčína. Autobusy podle něj nejsou pro tuto trať adekvátní náhradou. „Už teď je s nimi problém kvůli složitému terénu,“ dodal.

Jednou z těch, která po této turistické trati jezdila denně několik let, je Marie Lípová z Teplic. „Jezdila jsem do práce. Vlakem to bylo lepší než autobusem,“ zavzpomínala. Pro zachování pravidelného provozu na kolejích byl vždy také starosta Bořislavi Aleš Navara. „Je to zkrátka způsob, jakým se ještě dneska lidi dostávají do práce,“ připomněl.

V minulých letech se zmodernizovala celá zastávka v Žalanech. Starý přístřešek, který byl ostudou a spíše se stal místem pro „veřejnou toaletu“, zmizel. Nahradil ho nový přístřešek a také nástupiště doznalo terénních úprav.

Hlína a kamení zavalily železniční trať a rozestavěnou dálnici u Litochovic na Litoměřicku v červnu roku 2013. Zatímco na opravě poničené dálnice se začalo pracovat okamžitě, železnice měla přijít na řadu až po dostavbě D8.