Lidé nadávají, že jim pak nestíhají přezout kola. Každý si ale musí sáhnout do svého svědomí, proč nechává přezutí na zimu na poslední chvíli. Motoristé houfně míří do pneuservisů už od pondělka.

Jejich pracovníci mění letní pneumatiky za zimní jako na běžícím pásu, jedno auto za druhým. Hrozící sněhové přeháňky, na které v posledních dnech začalo upozorňovat televizní zpravodajství, se staly jasným signálem pro řidiče.

Podle námi oslovených provozovatelů autoservisů začalo přezouvací období dříve, než loni. Někde mají už nyní plno tak, že se musíte předem objednávat. "Český národ klasicky nechává všechno na poslední chvíli. Jakmile padne první sníh, přijedou,“ říká ze svých zkušeností Josef Cízler z dubského pneuservisu.

Autoševci se shodují, že univerzální pneumatiky nejsou až tak dobré, jak doporučují někteří jejich výrobci. Ať už ale každý obouvá svůj automobil jakkoli, je třeba dodržovat zákon, který nařizuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm pro všechny typy pneumatik. Pokud teplota klesne pod sedm stupňů, mají zimní pneumatiky lepší záběr a kontakt s vozovkou.

Video přezutí pneumatik zde


Na dobré obutí na zimu upozorňuje také policie. „Správné pneumatiky jsou vhodnou prevencí před dopravními nehodami na mokrých a zasněžených silnicích během zimního období,“ nabádá k přezutí na zimní pneumatiky Ilona Novotná, preventistka teplické policie. Právě policie řeší každý rok několik desítek nehod na sněhu. Napomáhá tomu také špatné obutí aut.
Další nápor teď čekají pneuservisy po napadnutí prvního „většího“ sněhu, kdy se prý rozhoupají k výměně další řidiči.

Letní guma brzdí hůř
Výsledky testů prokazují, jak důležité zimní pneumatiky jsou. Například auto se zimním obutím jedoucí na sněhu rychlostí 80 km/h zastaví po 70 metrech. Tentýž vůz s letními gumami zabrzdí ze stejné rychlosti po 112 metrech, tedy o 42 metrů dále.
Podobné výsledky prokázal i test prováděný na mokrém asfaltu při teplotě 0 °C. Potvrdila se tak lepší výkonnost zimních pneumatik při nízkých teplotách. Letní pneumatiky se navíc za nižších teplot opotřebovávají rychleji než zimní.

Jak je to v cizině?

Počet řidičů, kteří svá auta na zimní sezonu přezouvají, se v různých státech Evropy liší. V Itálii používá zimní obutí šest procent řidičů, v Rakousku 87 procent, ve Skandinávii téměř sto procent motoristů.

Výzkumy ukazují, že střídání dvou typů pneumatik je stále častější. Každých pět let roste v Evropě počet prodaných zimních pneumatik zhruba o čtvrtinu.

Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde padá sníh spíše výjimečně, na zimu přezouvají, protože (výhody) (zimních) (pneumatik) jsou i tam naprosto zřejmé.

Uskladnění pneumatik
„Nejlepší je nechat pneumatiku na disku, nahuštěnou a zavěšenou třeba na stěně garáže tak, aby na ni nesvítilo slunce a byla ve stabilní teplotě. Dobré je i ukládání naplocho. Gumy se ale nesmí promáčknout. Špatným uskladněním můžete pneumatiku snadno zničit,“ varuje ze zkušenosti Miroslav Kolb z pražského pneuservisu ABP.

Výměna pneumatik v cenách (orientačně)

- výměna bezdušových pneu včetně přezutí a vyvážení 790 Kč

- výměna bez přezouvání (dvojí sada disků) 380 Kč

- zimní pneumatika – příklad: 195/65 R15 od 990 Kč

- protektor zimní od 760 Kč (nedoporučujeme)

- mimosezonní uskladnění 800 Kč/půl roku

(dobrý pneuservis stálým zákazníkům poskytne uskladnění zdarma)

- ventilky 20 Kč/kus

- namazání náboje kola 10 Kč/jedenkrát