„Myslím si, že je to pro všechny majitele drobného zvířectva hodně špatná zpráva. Sám jsem čas od času těchto služeb využíval.
Věnuji se totiž chovu slepic a některé nákupy či prodeje jsem uskutečnil právě tak, že jsem je posílal anebo nechal posílat vlakem,“ zlobil se Roman Řehák z České Kamenice.

Přepravu živých zvířat před časem zrušila Česká pošta. Proto chovatelé byli rádi, že jim tuhle službu nabízely České dráhy .
„Těch důvodů, proč už nebudeme tyto přepravy zajišťovat, je více.

Jedním z těch hlavních ale zůstává fakt, že stávající veterinární nařízení a na ně navazující další předpisy požadují vybavenost, kterou naše vagóny nemají. Museli bychom do vozů například nainstalovat klimatizaci a vytápění.

Dalším požadavkem je, aby tuto službu zajišťovali pouze speciálně proškolení lidé, což by v našem případě představovalo uspořádat jakési vzdělávací kurzy pro nejméně tisícovku zaměstnanců,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Pokud by chtěli železničáři službu ČD Kurýr zachovat, museli by pořídit vybavenost za desítky milionů korun.

„Chovatele zrušením přeprav moc nepotěšíme, ale potřebné miliony musíme spíš vynaložit na obnovu vozového parku určeného pro osobní dopravu. Kdybychom na druhou stranu službu zajišťovali dál bez splnění všech požadavků a norem, vystavují se České dráhy citelným pokutám,“ dodal Joklík.
Mají smůlu

Smůlu budou mít nejen chovatelé, ale i organizátoři výstav drobného hospodářského zvířectva. Holuby, králíky, slepice a další posílali jejich majitelé zásilkovou službou.
„Sám jsem dosud službu ČD Kurýr využíval.

Byl jsem s ní naprosto spokojený a stejně tak i mnozí moji známí. Myslím, že podmínky přepravy zvířat jsou dány tím, do jaké přepravky zvíře dáte.
Dneska jsou například pro psy i kočky běžně k mání takové přepravky, do kterých můžete dát dost pití i krmiva. V tom tedy problém ani v nejmenším nevidím,“ lituje zrušení přepravních služeb po železnici Rostislav Zajíček z Dobkovic. Sám vedle jelení zvěře a pštrosů, kteří se samozřejmě kurýrní službou po železnici nemohli ani dosud přepravovat, chová více než tři sta papoušků.

Některé své opeřence posílal k dalším zájemcům o chov právě vlakem. A stejnou cestou získával i nové jedince.
„Znám i lidi, kteří pravidelně posílají na výstavy a nebo na burzy akvarijní rybičky. Jejich chov je pro ně nejen koníčkem, ale prodejem si i přivydělávají.
Pokud by museli zásilky někam daleko vozit, zřejmě se této zálibě i podnikání nejspíš přestanou věnovat,“ dodal Zajíček. Cestování autem se totiž chovatelům prodraží.

Bez obav mohou zřejmě zůstávat chovatelé žížal a dalších bezobratlých tvorů.
Byť jde o živočichy, jsou považováni za věc. Mohou tedy s využitím služeb ČD Kurýr cestovat, kam je libo.