V zácpě projedete ulicemi města za pár minut. Stačí jen odemknout růžové kolo od stojanu, nasednout a vyrazit. Třetím rokem nabízí jednu z nejrychlejších přeprav po Teplicích Rekola, což je systém sdílení kol. Teď do tohoto projektu v lázeňském městě vstoupila místní cyklistická firma, která motivuje cyklisty tím, že jim zaplatí polovinu výpůjčky.

Hodinová jednorázová výpůjčka tak nyní stojí 10 korun, tedy polovinu dosavadní ceny. Podporu nabídla teplická společnost, která stojí třeba za cyklisty hojně vyhledávaným závodem Krušnoton. „Protože chceme, aby městská cyklistika byla pro Tepličany více dostupnější, rozhodli jsme se ji tímto prostřednictvím podpořit,” vysvětluje ředitel firmy Koloshop Jan Tančin.

Bikesharing, což je služba sdílení kol, zahájil v Teplicích třetí sezonu a mezi lidmi si za tu dobu získal oblibu. O zvyšujícím se zájmu ze strany uživatelů svědčí statistiky, které zpracovává koordinátor Rekol v Teplicích Jakub Mráček. „V prvním měsíci loňské sezony jsme zaznamenali 366 výpůjček. A ve srovnatelném období letošního roku je to už 552,“ netají radost teplický zástupce provozovatele sdílených bicyklů.

I květen zatím vypadá, co se týče zájmu o růžově zbarvená kola, slibně. „Obavy, že to v Teplicích nepůjde a že proděláme kalhoty, se nenaplnily,“ poznamenává k rozvoji projektu v lázeňském městě Mráček. Za zvýšeným zájmem je podle něj především vyšší počet kol v ulicích oproti předešlým letům. Ale také zvyšující se kvalita služby.

Uživatelům k výpůjčce stačí mobilní telefon, jehož prostřednictvím za výpůjčku zaplatí a získají kód potřebný k odemčení zámku.

Zájemci si v teplických ulicích můžou vybírat až ze 40 růžových bicyklů, které jsou rozmístěny u stojanů. Užívání Rekol je snadné a dá se říct, že i praktické. Za deset minut je člověk na druhém konci města, kde může kolo opět „odevzdat“ a jít dál. K něčemu pevnému ho uzamkne a odhlásí se ze systému, čímž je kolo opět viditelné v mapě pro ostatní zájemce.

Jedním z těch, kteří si to už nejednou vyzkoušeli, je Michal. „Využívám kola pro cestu z domova na vlak a posléze zase zpět,“ říká.

Projekt Rekola je republikový fenomén. Funguje například v Praze či třeba v Brně. Vše, co se okolo fyzického zajištění oprav, provozu a také správcovství týče, je z většiny na dobrovolnické bázi. Porouchaná kola procházejí dílnou.

Než se celý systém spustil, bylo potřeba sehnat stará kola, která se musela repasovat, a především nastříkat na růžový vzhled. Barva kol se nezvolila náhodou, růžová je totiž barvou veřejného prostoru. Kolo je navíc výrazné v „šedi města“ a růžový vzhled by měl také omezit riziko krádeže.

Vše začalo před pěti lety v Praze, když zakladatel projektu Rekola Vítek Ježek převedl se svým týmem myšlenku prvního bikesharingu v hlavním městě ve skutečnost.