Má přimět muže, ale i ženy k tomu, aby strávili měsíc bez kapky alkoholu. Pošesté ji pořádá Liga otevřených mužů, která dlouhodobě poukazuje na to, že Češi patří v pití alkoholu ke světovým rekordmanům.

Z nejnovějšího výzkumu vyplývá, že 51 procent mužů a 44 procent žen se pohybuje na hraně rizikového pití alkoholu.

„Respondenti byli otestování jednoduchým orientačním adiktologickým testem – AUDIT C, který bere v úvahu množství vypitého alkoholu i frekvenci pití,“ popisuje nejnovější data profesor Michal Miovský z Kliniky adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice, která kampani Suchej únor poskytuje odbornou záštitu.

Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere na reprezentativním vzorku 1017 respondentů.

Nejvíce pijí mladí a svobodní muži z velkých měst

Zcela za hranicí rizika se podle výzkumu pohybuje zhruba 20 procent mužů a procent žen. Dohromady se jedná o více než desetinu obyvatel ČR. Tedy přes 1 milion lidí.

„To je ohromné číslo, ačkoli není překvapivé a koresponduje s jinými studiemi. Pití alkoholu u nás prostě není jen široce tolerované, je považováno za součást národní identity a kultury,“ pokračuje Prof. Miovský.

Čeští muži patří ve spotřebě alkoholu ke světové špičce. Podle WHO vypijí ročně téměř trojnásobek světového průměru. Společenské náklady nadměrného pití se u nás odhadují na více než 16 miliard Kč ročně.

V adiktologickém testu dopadli nejhůře svobodní muži z velkých měst, ve věku 18 – 24 let. Svou roli hraje také společenský status. Lidé, kteří jsou výše na společenském žebříčku, pijí v průměru více rizikově, než ti, kteří jsou v jeho průměru nebo blíže jeho opačnému konci. Nicméně oba konce jsou si víceméně podobné – tedy jsou více rizikové než lidé blíže k průměru příjmů.

Měsíc na suchu ukáže, jak je na tom člověk s alkoholem

„Suchej únor je tu proto, abychom si na jeden měsíc dali od alkoholu odstup. Díky tomu máme možnost poznat, jak na tom s pitím vlastně jsme. Smyslem akce je naučit se konzumaci alkoholu vědomě regulovat a změnit zaběhané návyky,“ říká psycholog Martin Jára, ředitel Ligy otevřených mužů.

Suchej únor může podniknout každý. Stačí najít odhodlání přijmout neobvyklou výzvu. K akci je možné přihlásit se na facebooku nebo na www.suchejunor.cz.

Letošní ročník také provází fundraisingová kampaň, v rámci které si mohou účastníci koupit např. vstupenky na „Suchou párty“ nebo soutěžit o titul „Sušák roku“. Vybrané prostředky poslouží pro realizaci kampaně v budoucích letech.

V roce 2017 se do akce Suchej únor zapojilo přes 5000 účastníků. „Hodně nás potěšil rostoucí zájem lidí mimo Prahu. Ze statistik víme, že velký zájem o kampaň projevují lidé např. v Jihomoravském kraji. Připojují se i lidé žijící na venkově. Nadměrná spotřeba alkoholu v ČR je zkrátka téma, které doslova hýbe celou společností,“ komentuje vývoj kampaně Martin Jára.

Více informací na: www.suchejunor.cz