Až o čtyři roky dříve oproti původnímu plánu by mohla začít stavba průtahu Bílinou. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítalo se začátkem stavby v roce 2029, nyní se přiklání k roku 2025. Přípravy a vyčlenění peněz by nemusely trvat tak dlouho. Pomoci tomu má chystaná novela stavebního zákona. Vše teď závisí na rozhodnutí centrální komise ministerstva dopravy.

Pro Bílinu je průtah důležitý, v době dopravních špiček projíždějí kolony aut městem několik desítek minut. „Vracel jsem se z práce domů a ve šňůrách v Bílině jsem stál déle, než mi trvala další cesta do Teplic. Popojíždělo to mezi kruhovými objezdy,“ rozčiloval se nad dopravou ve městě řidič Mirek z Teplic. Podobně na občasné dlouhé fronty nadával dopravce Luboš. „Jsou dny, kdy Bílinou profrčím, ale jindy se tam dokážu pěkně zdržet. Je to takové poposkakování, hlavně ve směru od Mostu. Kombinace kruhových objezdů s přechody ve městě a semaforů u bývalé pasovky není dobrá,“ mumlal naštvaně muž za volantem dodávky.

Obchvat je pro Bílinu vytouženým snem řadu let. „Snažili jsme se o něj už za mého starostování. Jednání ohledně toho jsem absolvoval nespočetně. Na radnici, na ŘSD i na ministerstvu,“ vzpomněl bývalý dlouholetý starosta Bíliny Josef Horáček. Řešení tranzitní dopravy přes město považují za důležité i jeho nástupci Oldřich Bubeníček a současná představitelka města Zuzana Schwarz Bařtipánová.

Aktuálním plánem na řešení je vybudování tunelu pod městem.

Podle informace z radnice se nyní zhodnocují výstupy z geologických vrtů, které probíhaly v první polovině roku. ŘSD coby správce silnice zadalo zpracování technicko-ekonomické studie. Na základě těchto podkladů pak centrální komise ministerstva dopravy rozhodne, zda je tato varianta průtahu Bílinou vhodná a zda se může začít s přípravnými kroky. „Vnímám tuto variantu jako nejvíce podporovanou z různých stran. Pro vedení města je to priorita oproti východnímu obchvatu, který je také stále ve hře,“ uvedla starostka Zuzana Schwarz Bařtipánová.

Začít budou moct dříve

Tunel by měl být obousměrný a jednopruhový. Podzemní cesta bude sloužit pro tranzit, stávající nadzemní pro dopravu do města, případně směrem na Louny. Podmínkou zkrácení termínu začátku stavby je však schválení novely stavebního zákona, která umožní tyto dopravní stavby zrychlit. Ta by měla platit od roku 2021 a místo 5,5 roku dlouhé lhůty pro povolovací řízení počítá s rokem jedním.

Určitá tunelová varianta se v Bílině už před lety jednou řešila, a to v kombinaci s vyvýšenou silnicí a přemostěním železnice. „Toto řešení ale vyšlo v ekonomickém hodnocení velmi negativně. Přistoupili jsme proto k modifikaci celkového tunelového řešení,“ vysvětlila loni mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Veřejnost se s konkrétním návrhem stavby seznámí při prezentaci zhruba v polovině listopadu.