Všechno závisí na tom, zda Ústecký kraj nalezne legální způsob, jak dopravcům přidat zhruba 75 milionů. O hrozbě stávky čtěte také: Okamžitou stávkou hrozí desítky řidičů autobusů

HEJTMANI JEDOU ZA PREMIÉREM

„Další otázkou je, jak se ty peníze budou účtovat, jaké bude navýšení na kilometr. Kraj sice na rozdíl od podzimu pochopil, že by mu mohli řidiči chybět, ale to samo o sobě nestačí," prohlásil Jiří Kuchynka, předseda odborů ze společnosti BUS Line, s tím, že prý si jednoduše počkají na únorovou výplatu a podle její výše rozhodnou o stávce.

Ústecký kraj vypracoval návrh úpravy současných smluv s dopravci tak, aby zahrnovaly růst mezd řidičů autobusů. Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) poslal žádost o prověření těchto úprav.

V úterý se s předsedou vlády setká spolu s dalšími hejtmany také Oldřich Bubeníček, hejtman Ústeckého kraje. Ve středu 18. ledna čeká zástupce Ústeckého kraje jednání se zástupci premiéra.

Ústecký kraj zároveň vyzval dopravce k doplnění podkladů, podle kterých bude možné spočítat objem peněz, které musí po změně vládních nařízení vyplácet svým řidičům. Náměstek hejtmana Ústeckého kraje Jaroslav Komínek zatím konkrétní funkční řešení, jak legálně poslat dopravcům peníze na platy pro řidiče, nesdělil.

NULA OD NULY POŠLA

„Myslím, že stávka není na místě. Uvidíme, jak dopadne únorová výplata. Pokud dopravci nedokáží řidičům zaplatit, dočasně to vyřešíme zálohovými platbami a budeme řešení hledat dál. Jestli to nepůjde vyřešit dodatkem ke smlouvě, vše bude nejspíš směřovat k vyhlášení nového výběrového řízení," upozornil Komínek.

Kraj už kvůli tomu jednal s premiérem Bohuslavem Sobotkou i s místopředsedou poslanecké sněmovny Vojtěchem Filipem. „Všichni nám přislíbili, že nám maximálně pomohou," dodal náměstek.

Zdrženlivě na výsledky jednání kraje s vládními činiteli zareagoval i Josef Linhart, šéf odborů teplické společnosti Arriva. Právě on minulý týden předložil na jednání s krajem 175 podpisů řidičů ochotných okamžitě stávkovat.

„Nula od nuly pošla. Teď se poradíme s ostatními odborovými organizacemi i ředitelstvím. Stávkovou pohotovost neodvoláme. Uvidíme, jakým způsobem kraj peníze navýší," zdůraznil odborář Josef Linhart.

O CO PŘESNĚ JDE?Podle nařízení vlády se mají platy řidičů navýšit, dopravci však na růst mezd peníze nemají. Řidiči musí už ve svých únorových výplatních páskách najít vládou zvýšenou hodinovou mzdu na 98,10 korun. Nyní stále neví, za kolik do práce chodí. Kraj peníze má, ale neví, jak je legálně dopravcům přidělit.