Přestože se v zimních měsících běžně prodává na všech čerpacích stanicích takzvaná zimní nafta (ta by neměla zamrznout do 20°C pozn. redakce), neznamená to, že mají řidiči vyhráno. Kdo se o svůj stroj nepostará lépe, může zůstat trčet před svým domem, aniž by nastartoval.

Motorová nafta je na nízké teploty citlivější než benzín. Při velmi nízkých teplotách se uvolňují takzvané parafíny, palivová hmota se zhušťuje a ucpávají se palivové filtry. Auto pak jednoduše nenastartuje.

„Do patnácti stupňů pod nulou by neměl být problém, nad dvacet stupňů už by ale mohl nastat. Záleží hodně na kvalitě paliva,“ vysvětluje Roman Vojáček z autorizovaného servisu. Podle něj se zatím na jejich servis s podobnými potížemi nikdo neobrátil.

Zamrznutí nafty lze totiž předcházet. „Na benzínce se dá koupit přípravek do nafty, který na sebe váže vodu a zbraňuje tomu, aby zamrzla,“ vysvětluje Roman Vojáček. Cena tohoto aditiva se pohybuje zhruba od dvou set korun do pětistovky a vydrží na několik natankování. Další možností je zakoupení dražší nafty, která je na některých čerpacích stanicích také k dostání a vydrží například do -26°C nebo dokonce do -35°C.

Podle Vojáčka je častějším problémem špatný stav baterie. Právě u dieselových motorů se velké množství energie spotřebovává při žhavení. Pokud není akumulátor plně nabitý může dojít ke stejnému problému. Auto prostě nenastartuje. „Laik rozdíl nepozná,“ tvrdí Vojáček. „Nejlepší je požádat souseda nebo kolegu o startovací kabely a baterii zkusit nabít, pokud to nepomůže, je problém v naftě,“ radí servisní technik.

Právě na čerpacích stanicích na Teplicku je v současné době o zimní aditiva do nafty velký zájem. desítky lidí.

Mrazy kompliku také provoz MHD.