Jak to zatím vypadá napříč cestovkami po celé republice, lidé mají letos největší zájem o Bulharsko a Chorvatsko. Průměrná cena prodaného zájezdu na léto 2016 je zatím okolo 13 tisíc na osobu.

„Výrazně vyšší zájem je také o dovolenou na Kanárských či Kapverdských ostrovech, kde se poptávka oproti loňské sezóně více než zdvojnásobila. Znatelně naopak poklesl zájem českých turistů o Turecko, a to o 9,5 procentních bodů," uvádí Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším on-line prodejcem zájezdů na českém trhu.

Z Teplicka letos budou lidé cestovat do Bulharska, Španělska či Maďarska.

„Zájem mají také o klidnou část řeckých ostrovů, kde nehrozí nějaká invaze uprchlíků. A tradiční stálicí je Chorvatsko," říká Alice Jirousková z teplické cestovní kanceláře Teplická rekrea. Lidé podle ní trochu přestali vybírat Egypt. Což je dáno celosvětovou bezpečnostní situací. „Chodí se k nám ptát, společně vybíráme různé alternativy," podotýká s tím, že se snaží vyjít svým stálým zákazníkům vstříc.

V současné době cestovní kanceláře nabízejí hlavně tzv. first minute. Lákají na cenové zvýhodnění.

„Poptávka po dovolené v evropských zemích, které jsou všeobecně vnímány jako stabilní, bude letos bezesporu narůstat. To může vést k tomu, že se nabídka pobytů v těchto zemích brzy vyprodá," komentuje Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která má své pobočky také na Teplicku.

„Pokud se turisté rozhodnou vyrazit do Řecka, všeobecně poptávají spíše větší ostrovy, zejména pak Krétu, Rhodos, Zakynthos či Korfu. O menší ostrovy, jako je Lesbos a Samos, se lidé zajímají jen zřídka a většinou se jedná o turisty, kteří již ostatní ostrovy procestovali," dodává Tůma.

První versus poslední chvíle nákupu dovolené

Představy o místě a zaměření ideální dovolené se často různí. Kdo hledá kombinaci zajímavé destinace a pestré nabídky, měl by cílit na nabídku First Minute zájezdů. U nákupů zájezdů v režimu First Minute jsou rozhodně zajímavé jejich příznivé bonusy. Cestovní kanceláře nabízejí v rámci včasného nákupu nejen atraktivní slevy oproti nákupu v běžném časovém termínu, ale například i pobyty pro děti zdarma, zajímavé dárky k zájezdu, lepší sedadla v letadle, volné parkování na letišti a řadu dalších lákavých benefitů.

Na druhou stranu vyznavači Last Minute zájezdů argumentují tím, že je ke koupi dovolené „na poslední chvíli" lákají výrazné slevy. Tento argument ale ve srovnání s fakty rozhodně neobstojí. (red)

-----------------------------------------

A tady ještě několik doporučení, až půjdete vybírat…

Rada 1.: Ptejte se, ptejte se, ptejte se. Čím více otázek položíte, tím větší naději máte, že si nekoupíte zajíce v pytli.

Rada 2.: Požadujte přesný název hotelu. Ze zákona jsou cestovní kanceláře povinny sdělit ve smlouvě název hotelu.

Rada 4.: Trvejte na tom, že chcete vědět, kdo je pořadatelem zájezdu. Dnes si můžete koupit zájezd na internetu, u agentur, u cestovek v podstatě na každém rohu. Ale víte, kdo je vaším partnerem?

Rada 5.: Dny a noci. Trvejte na tom, že chcete vědět kolik přesně nocí v hotelu obsahuje nabídka, kterou vám agentura nebo cestovka předloží. A trvejte na tom, že tento údaj bude přesně zaznamenán do cestovní smlouvy.Zdroj: finance.cz