Když v Teplicích mrzne, což bylo například v pondělí ráno, cestující v trolejbusech nadávají na řidiče, proč s nimi tak „poskakuje“. Muži a ženy za volantem dopravního prostředku však oponují, že dělají, co mohou. Poskakování je specifické spíše pro větší mrazy. Jiskření se ale objevilo už včera.
Důvody, proč trolejbus cuká při mrazu a také teď ráno jiskří a vydává zvuk jako při svařování, je třeba hledat jinde, než v kabině u řidiče.
Příčinou ne příliš plynulé jízdy trolejbusů a to především v ranních hodinách, je námraza na vedení. V důsledku namrznutí trolejového vedení vznikají za soupravami záblesky. Led, který obalí vedení, působí jako izolátor. Mezi drátem a sběračem vozu vzniká výboj s vysokými teplotami. „V takovém případě se rychleji opotřebovávají uhlíky, které jsou uloženy ve sběračích,“ říká Ota Šnajdr z Dopravního podniku Teplice s.r.o.
Každý řidič má ve vozidle několik náhradních uhlíků, aby je mohl v případě potřeby přímo na místě vyměnit. První ranní spoje, když je v noci přes zimu velký tzv. suchý mráz, který je nejhorší, musí uhlíky měnit mnohem častěji. V době mrazů se spotřeba uhlíků až trojnásobně zvyšuje.
Na namrzání trolejí neexistuje v současné době prakticky žádný lék. V Českých Budějovicích před časem zkoušeli na trolejbusech vozit nádrže s fridexem, který speciálními tryskami stříkali přímo na trolej. Stačilo to však k tomu, aby projelo několik souprav a vše bylo při starém.