V návaznosti na květnové setkání starostky Bíliny Zuzany Schwarz Bařtipánové s předsedou vlády Andrejem Babišem, při kterém se mimo jiného řešila doprava v Bílině, obdržela radnice informace od Ředitelství silnic a dálnic ohledně aktuálního stavu řešení tranzitu přes město po silnici I/13. Tunel by mohli začít kopat do 6 let.

„Aktuálně je už v zadání technicko–ekonomická studie, která prověří možnost realizace varianty Z, tedy vybudování tunelu v centrální části města ve stopě stávající silnice, včetně ověření ekonomické efektivity,“ uvedla bílinská starostka s tím, že studie by měla být hotová do konce roku.

„Zároveň probíhá zpracování předběžného geologického průzkumu. Následně dostane tyto dokumenty ministerstvo dopravy k rozhodnutí,“ dodala Schwarz Bařtipánová.

Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že pokud se podaří zajistit potřebné podklady podle předběžného harmonogramu, mohla by stavba začít v roce 2025.

Lidé jsou skeptičtí

Příliš reálně to však nevidí motoristé, kteří Bílinou denně projíždějí. „Jezdím za prací z Teplic do Mostu. V Bílině se při návratu domů skoro vždycky zasekám v kolonách. O tom, že se to vyřeší, slyším už dvacet let,“ komentoval situaci Radek Zábranský.

Ilustrační foto
Komentář: Obchvat okolo Bíliny je rychlejší řešení než tunel

Tunel pod Bílinou prosazoval v minulých letech už Oldřich Bubeníček. „Před Bílinou by auta vjela pod zem a za městem by vyjela zase na povrch,“ přibližoval hejtman Ústeckého kraje a do podzimu také starosta města Oldřich Bubeníček. „Pokud by ani tato varianta nedopadla, tak už si nedovedu představit, jaká jiná by se ještě hledala,“ glosoval dosavadní marné snahy o úspěch.

Varianta proto symbolicky v dodatkovém označení dostala příznačně písmeno Z, poslední možné v abecedě.

Určitá tunelová varianta se v Bílině už před lety jednou řešila. V kombinaci s vyvýšenou silnicí a přemostěním železnice.

Bílina - centrum. Ilustrační foto.
Ve hře o obchvat Bíliny zůstává více variant

„Toto řešení vyšlo v ekonomickém hodnocení velmi negativně. Přistoupili jsme proto k modifikaci celkového tunelového řešení, které by přineslo snížení nákladů na realizaci,“ vysvětlila loni mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Varianta A vychází příliš draze

Před 14 dny, když jsme o řešení dopravy v Bílině na stránkách Deníku informovali, jsme uvedli, že je stále aktivní také tzv. varianta A. Tedy původní plán na obchvat města. Tato vize je zároveň nejlépe připravená. Ale také velmi drahá. Momentálně je proto pozastavená, teoreticky na ni ale může znovu dojít. Až do roku 2021 jí totiž byla prodloužena platnost EIA, jež posuzuje vliv stavby na životní prostředí a je nezbytná k realizaci.

Policie. Ilustrační foto.
Zaměřili se na nákladní vozy, řidiči neměli připnuté pásy