„Pro mě bylo velkou výhodou to, že v daném věku byly mé děti. Na nich jsem to otestovala,“ říká bílinská učitelka Andrea Pavlíčková. „Paní učitelku jsem navrhla za dlouholetý přínos naší škole, za nadstandardní práci, individuální přístup k dětem a za podporu projektů. Těší mě, že ji mám ve svém pedagogickém sboru. Za zmínku jistě stojí, že paní učitelka Pavlíčková je také spoluautorkou učebnic českého jazyka, podle kterých se učí celá republika,“ ohodnotila členku svého pedagogického sboru ředitelka školy Barbora Schneiderová. A právě o tvorbě učebnic, co vše to obnáší a jak náročná a závabná práce to je, jsme si s paní učitelkou popovídali.

Jak jste se k tomu dostala?
Už před osmi lety jsem spolupracovala na pracovních sešitech z mluvnice. Poté mě oslovili znova, zda bych se nechtěla podílet také na nových učebnicích. Líbila se jim má práce.

Jak to funguje, vy něco připravíte a oni si z toho vyberou?
Navrhli mi témata, která bych měla zpracovat. Na základě toho se pak domlouvá, kolik co potřebuje prostoru. Navíc potřebujete garanta z vysoké školy, který ve vaší práci na projektu má poslední slovo.

A které z témat bylo pro vás?
Já připravila celý sloh. Navíc jsem pomáhala ještě dotvářet zbylé kapitoly dalších autorů.

Supí vrch ukazuje svoji krásu, vede tam naučná stezka.
Supí vrch na Teplicku ukazuje svoji krásu, vede tam naučná stezka

Co konkrétně jste tedy pro přípravu učebnice musela zpracovat?
Vlastně všechno z té konkrétní vybrané oblasti. Především to musí vycházet z praxe. Musí to být úkoly, které souvisejí se životem žáka v daném věku. Nelze to udělat tak, aby to bylo mimo jejich věkovou skupinu. To by pak třeba nepochopili. Pro mě bylo velkou výhodou to, že v daném věku byly mé děti. Na nich jsem to otestovala. Navíc mi s vytvářením úkolů i pomáhaly.

Takže vás děti zasvěcovaly třeba do jejich dnešního života spojeného s internetem?
Třeba u rozhovoru v internetové komunikaci mi vysvětlovali ty dnešní zkratky jako například OMG, TVL, NVM a podobně. Což je dneska pro žáky běžné. Pro mě je proto hlavní, aby to bylo jejich. Aby se v tom viděli, aby se v úkolech našli. Aby se v textu, se kterým pracují, vyznali. Aby to nebylo něco z minulého století, co je vůbec nezajímá.

Chcete si přečíst víc? Celý rozhovor najdete v Týdeníku Směr, který si ještě stále můžete koupit na stáncích. Další čerstvé číslo s novými tématy vyjde zase v úterý.

Záchrana kaple sv. Anny.
Jeníkovská kaple sv. Anny obsadila druhé místo v anketě o nejkrásnější proměnu