„Základem je vytěžit horní část sesuvu, protože to je ta část, která nejvíc naléhá, nejvíc zatěžuje a nejvíc tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Teprve poté budou odvezeny stovky tisíc tun sesunuté zeminy, které leží na tělese dálnice. Hlavní část prací má být hotová ještě letos, celá sanace pak v dubnu 2015. Zakázku získaly stavební společnosti bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodňuje nedostatkem času na vypsání řádné soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.

Podle Prachaře mohla být sanace už hotová dříve, kdyby Ústecký kraj vyhlásil v lokalitě stav nebezpečí. „Kdyby pan hejtman vyhlásil stav nebezpečí, o který jsme ho žádali v době, kdy jsme měli hotovou první část projektu, tak dneska jsme tady mohli stát a ten svah by byl z podstatné části hotov," vysvětlil Prachař. Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) opakovaně řekl, že pro vyhlášení stavu nebezpečí nebyly v případě sesuvu splněné zákonné podmínky.

Termín dokončení dálnice, tedy konec roku 2016, je podle Prachaře reálný. „Věřím v to. Pokud budou práce probíhat a stavební firmy mají zájem, aby probíhaly," doplnil Prachař. Kandidát na mistra dopravy Dan Ťok chce, aby termín dokončení dálnice byl součástí smlouvy mezi státem a zhotovitelem dálnice. „Budu s nimi jednat o tom, aby jejich verbální příslib se vtělil do dodatku smlouvy," doplnil Ťok.

Práce na stavbě strategicky nejdůležitější komunikace v Ústeckém kraji dlouhá léta brzdilo podávání žalob některými organizacemi. V roce 2006 byl zprovozněn zatím poslední úsek z Ústí nad Labem přes Krušné hory k českoněmecké hranici. Obce, skrze které kvůli nedokončené D8 denně projíždějí tisíce aut a kamiónů, bědují. „Pro naši obec je neštěstím to, že si řidiči přes nás našli cestu na Ústí a Německo. Kdyby byla dálnice hotová, tak zde máme provoz vozidel mnohonásobně menší," říká starosta Žimu Zdeněk Haramula.(red,čtk)