Stavební a územní povolení vydal vloni před Vánoci lovosický stavební úřad, ale ekologové se odvolali ke krajskému úřadu. Ten jejich námitky na konci dubna zamítl, jenže právě tento verdikt teď soud zrušil. Úřad by se nyní měl připomínkami ekologů znovu zabývat.
Rozhodnutí soudu krajský úřad obdržel 26. července a od té doby běžela čtrnáctidenní lhůta na podání stížnosti, která vyprší dnes. "Stížnost jsme nepodali a podávat ani nebudeme," řekla dnes odpoledne ČTK Hanáčková. Kraj vysvětluje nepodání stížnosti tím, že by byla stejně protizákonná, protože zneplatnění stavebního povolení se opíralo o závazný verdikt Nejvyššího správního soudu.

Zatím není zřejmé, zda nebude potřeba nechat zpracovat novou ekologickou studii EIA. Ta původní z 90. let byla podle ekologů jedním z důvodů, proč jim soud vyhověl. Nové EIA na podobně velkou stavbu by mohla trvat měsíce, nebo spíš roky.
Ve vyjádření, které poslala Hanáčková lovosickým zastupitelům, se píše, že soud podle názoru kraje vyhověl jen dvěma ze sedmi námitek. Jedna výtka soudu směřovala k rozhodnutí CHKO České středohoří a ministerstva životního prostředí, které prý v roce 2001 nedostatečně odůvodnily souhlas se zásahem do krajinného rázu a udělaly i další procesní chyby.

Druhá výhrada, kvůli níž soud povolení zneplatnil, spočívala v tom, že pro územní řízení měla být udělena výjimka ze zákazu škodlivě zasahovat do životního prostředí rostlin. Vydána sice byla, ale v době vydání územního rozhodnutí ještě nebyla pravomocná.
Krajský úřad by se s výhradami ekologů měl začít vypořádávat, jakmile soud potvrdí, že rozhodnutí nabylo právní moci. To se podle Hanáčkové očekává někdy okolo víkendu.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na sedmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých pět kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových. Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. "Teplická" dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.