Je to už 72 let od okamžiku, kdy sever Čech, hlavně Mostecko, podruhé v témže roce zažilo na vlastní kůži tvrdou realitu letecké Bitvy o benzín, kterou zahájilo velení spojeneckého strategického letectva už v květnu 1944. Při druhém náletu na tehdejší Brüx ale došlo k jedné změně. Nálet neprováděly americké bombardéry 8. letecké armády USA ze základen ve Velké Británii, ale stroje 15. letecké armády USA ze základen v jižní Itálii. V akci bylo 143 letadel.

Oproti prvnímu náletu v květnu, kdy bylo po jeho skončení napočítáno 590 mrtvých, padlo druhému náletu za oběť 106 životů.

„Z pohledu chemičky nálet nebyl příliš úspěšný, škody nebyly takové, jako tomu bylo 12. května," říká badatel Karel Otto Novák, předseda Severočeského leteckého archivu Most.

Nad regionem a nejbližším okolí byly sestřeleny čtyři bombardéry. „Jeden se zřítil u Křížatek, dva do ulic města Teplice a další nedaleko obce Mukov na Bílinsku," doplňuje Novák s tím, že při těchto haváriích nebo těsně po nich zahynulo 22 letců, přičemž v Teplicích byli lynčováni davem místních obyvatel. V Oseku byl jeden letec zastřelen.

Právě na dvou místech na Teplicku si v sobotu lidé na nálety vzpomněli. Sešli se u pomníků na památku padlým letcům. Nejprve v Mukově, posléze na Písečném vrchu přímo v Teplicích. Součástí doprovodného programu byly přelety letadel a také historická kolona vojenských vozidel. Akce se zúčastnil také hejtman ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. Při svém projevu kladl důraz na to, že takovéto odkazy válek, a uctívat hrdiny v boji o svobodu, je potřeba si připomínat a to hlavně s ohledem na současné dění ve světě.

Zatímco za komunistického režimu se o mrtvých Američanech nemluvilo, od devadesátých let se jejich památka každoročně připomíná a dočkali se také důstojných památníků.

„I když se velké části letců obou osádek podařilo vyskákat na padácích, přežili jen čtyři muži, kteří skončili v zajetí. Některé zraněné na místě dopadu ubil zfanatizovaný dav, jednoho muže zastřelili příslušníci Reichsarbeitdienstu a jednoho příslušníci Schutzpolizei přivázali k vozu, který ho v ulicích Teplic doslova usmýkal k smrti," dokresluje obludnost události Jaroslav Žampach ze Severočeského leteckého archivu.

„Mělo jít o velký nálet, ale řada osádek kvůli špatné viditelnosti při přeletu Alp bombardovala raději náhradní cíle v severní Itálii. Z toho důvodu se nad rafinerii v Záluží tehdy dostalo jen 143 bombardovacích letadel," říká Jaroslav Žampach ze Severočeského leteckého archivu. (re)