Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.V Teplicích jezdí autobusy na emulzní naftu, co vypadá jako mléko

PETR MÁLEK a ČTK

Teplice – Společnost Veolia Transport Teplice se rozhodla chovat šetrněji k životnímu prostředí. Začala proto používat jiný typ nafty.

Roztoku se říká emulzní nafta. A na rozdíl od běžně používané pohonné hmoty obsahuje 9 procent vody a 2 procenta emulgantů.

Na emulzní naftu teď jezdí na Teplicku 57 autobusů společnosti Veolia Transport. Což je z kompletního vozového parku vyjma elektrických trolejbusů většina. Na tento typ nafty nejezdí veterán nasazovaný během roku na nostalgickou linku a pak nové autobusy, které jsou v záruce.

„Emulzní naftu používáme od konce loňského roku. Na toto palivo teď už jezdí osmdesát procent našich autobusů,“ říká Miloš Gaisler, technický ředitel společnosti Veolia Transport Teplice. „ I když jsou výrobní náklady emulzní nafty vyšší, je cena pro uživatele v porovnání s klasickou naftou přibližně o čtyři koruny na litr nižší. Proto se kromě ekologického přínosu, který není finančně měřitelný, dá počítat s ekonomickou efektivitou,“ dodává Gaisler.

Společnost Veolia Transport Teplice, která v Teplicích a okolí provozuje autobusovou a trolejbusovou dopravu, začala používat ve většině svých autobusů naftu jako první v Ústeckém kraji.

Emulzní nafta je zařazena mezi ekologická paliva, není zatížena spotřební daní. Autobusy, které ji používají, méně kouří a vypouštějí méně emisí.

Má to své výhody i nevýhody. Emulzní nafta je sice na litr levnější, než klasická nafta, ale vozy mají zase o 5 procent vyšší spotřebu.

Zajímavostí je, že je bíla jako mléko, takže ji kvůli bezpečnosti netankují řidiči, ale jen pověření proškolení lidé. Šetrnější palivo je plně homologováno, v Česku ho už používají dopravní podniky v Praze a Ostravě.

Veolia Transport jako dopravce v Česku plánuje, že pokud se toto palivo v provozu osvědčí, rozšíří se její použití i na další provozy a bude zahrnovat i nová vozidla.

Spotřeba je u emulzní nafty v průměru o pět procent vyšší, při stoupajících cenách klasické nafty se používání stále ale vyplatí. Navíc je tento druh zařazen mezi ekologická paliva, která nejsou zatížena spotřební daní.

PETR MÁLEK a ČTK