Pokud se chcete dozvědět, jak dlouho budou některé ulice zavřené kvůli výkopům, můžete to zjistit přímo z vašeho mobilu. Všechny uzavírky přehledně zobrazuje interaktivní mapa na nových webových stránkách Teplic. „Zavedli jsme novou službu pro naše občany. Mohou se tedy přesně podívat, kde se kope a jaké jsou termíny prací,“ řekl k nové aplikaci primátor Hynek Hanza.

Není to jediná „chytrá“ aplikace pro lidi, na kterou v Teplicích narazíte. Když někde vidíte v lázeňském městě nějaký nepořádek nebo třeba chybějící kanál, můžete zajistit nápravu pomocí aplikace Hlášení závad.

Tato služba je již pátým rokem rovněž přístupná z mobilních telefonů a mezi občany se těší stále větší oblibě.

Hlášení o vylezlých mrtvolách

Radnice už díky systému vyřešila přes tisíc závad. Někdy ji lidé zneužívají, ale ve větší míře skutečně pomáhá. „Byly nám hlášeny i vylézající mrtvoly z hrobů na městském hřbitově. Naštěstí ale služba překonala naše očekávání a drtivá většina je bez vtípků,“ řekl před časem Jiří Hrad z oddělení informatiky a výpočetní techniky na teplickém magistrátu, který se na vývoji aplikace podílel.

„Mějte prosím na paměti, že Hlášení závad neslouží k nahlašování případů, které vyžadují okamžitý zásah policie, hasičů nebo záchranné služby. Výpadky dodávek elektřiny, vody, tepla nebo plynu hlaste přímo jejich dodavatelům,“ nabádá v komentáři u služby na webových stránkách radnice.

Nový portál, kam mohou lidé hlásit závady na majetku města, zřídila na svých internetových stránkách Bílina. Obyvatelé mohou s jeho pomocí nahlásit černé skládky či problémy s údržbou komunikací a veřejné zeleně.

„Jsem přesvědčená, že občané možnost tohoto moderního a efektivního způsobu komunikace vítají a budou jej hojně využívat,“ sdělila při zavedení této služby vloni ještě jako místostarostka Bíliny Zuzana Bařtipánová.

Odkaz na portál s názvem Požadavky občanů najdou lidé na hlavní straně webových stránek Bíliny. Pro řešení problému si mohou vybrat z několika kategorií, jako jsou čištění komunikací, veřejná zeleň, černá skládka či nezařazené. Podobně jako v případě Teplic i zde žadatel zadává svůj e-mail, na který mu přijde odpověď o stavu či způsobu řešení jeho požadavku. Místo závady lze označit na mapě a je možné k němu připojit i fotografii.

Konec zbytečného čekání

V Teplicích lze na některých křižovatkách narazit na kamery u semaforů. Ty pomáhají v okamžiku, kdy není na křižovatkách takový provoz. Mají zajistit, aby auta dlouho nestála na „červenou“.

Aby se v Teplicích ještě více přiblížili k přívlastku „chytré“ město, nejsou vyloučeny do budoucna v některých místech lavičky s veřejným wifi vysílačem. Zde by si lidé mohli vyřídit své věci v telefonu v případě, že nemají vlastní připojení na internet. A ještě si přitom odpočinou.