Příznivci Moldavské dráhy už odpočítávají dny do jejího úplného znovuotevření. Práce na opravě části trati, která byla zasažena sesuvem, už podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) skončily. Od 1. listopadu by měla být dráha opět sjízdná, a to v celé své délce. „V současné době jsou práce na sanaci sesuvu dokončeny. Výluka má skončit posledního října,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Dělníci opravili kromě ujetých kolejí i dva tunely. „Proběhla instalace kotev a předepjaté sítě, tato opatření mají zpevnit vlastní těleso náspu. Zhotoveny byly betonové zdi v koruně náspu a opraveno odvodnění. Součástí akce bylo položení nového železničního svršku přes sanované místo,“ popsal mluvčí. Navíc ještě proběhla výměna starých dřevěných pražců za betonové. „V tunelech došlo k opravě provizorního zajištění a na mostě bezprostředně za sesuvem byly vyměněny mostnice,“ dodal Illiaš.

Za stavební práce musí stát zaplatit necelých 64 milionů korun. To je asi o 11 milionů víc, než byl původní rozpočet. „Během sanačních prací jsme zjistili, že pevný skalní podklad se v části opravovaného náspu nachází ve větší hloubce, než předpokládal projekt, což si vyžádalo umístění delších pilotů a kotev. Po odstranění nánosů byla zjištěna mnohem rozsáhlejší degradace části obkladní zdi vyžadující úpravu projektu,“ vysvětlil mluvčí Illiaš.

Trať poškodil sesuv svahu v nepřístupném terénu mezi novoměstským a mikulovským tunelem v březnu loňského roku. Ke slavnostnímu otevření má dojít 18. listopadu. V provozu ale bude trať už od 1. listopadu. „V neděli 18. listopadu proběhne na Moldavě tradiční půlmaraton, tentokrát ve spojení s oslavou obnovení vlakového provozu i s připomínkou tradičního lesního skla, které se na Moldavě vyrábělo už ve středověku,“ přiblížila místostarostka Moldavy Eva Kardová.

Z Mostu při této příležitosti vypraví historický motorák „Hurvínek“. Vlak vyjede v 9.05 a v Litvínově bude v 9.25, zpět v 16.35 hodin.

Turistům bude k dispozici i nové vlakové spojení Ústí nad Labem Teplice Moldava. Z ústeckého hlavního nádraží vyjede souprava přezdívaná Žralok v 8.24, v Teplicích zastaví v 8.43 hodin. Na moldavskou dráhu se napojí v Louce u Litvínova, kde bude v 9.10. Zpět z Moldavy se vydá moderní jednotka v 15.58 hodin. „Žralok“ má podle platného jízdního řádu jezdit už od prvního listopadového víkendu.

„Na moderní soupravu se těšíme. Bude to oživení jak pro turisty, tak i pro hory samotné,“ uvedl provozovatel ubytování na Moldavě a předseda Spolku lokálních drah pro Teplicko Michal Cuc.

Při výluce nahrazovala motoráčky v úseku Osek Moldava náhradní autobusová doprava. Pravidelná železniční doprava do hor skončila na podzim v roce 2011. Od té doby jezdí na Moldavu vlaky pouze o víkendech, svátcích a prázdninách. Moldavská horská dráha Most Freiberg, nazývaná též Teplický Semmering, byla oficiálně otevřena 18. května 1885. V rámci republiky jde o technicky unikátní trať, která pomocí tunelů, viaduktů a úvraťové stanice v Dubí překonává značné stoupání. Dostala se na poštovní známku, objevila se v několika dokumentech. Ten poslední se jmenuje Záhada lokálek.