„Vlak bude mít 30 minut zpoždění.“ Toto hlášení na nádraží Ústí nad Labem západ měli včera dopoledne na svědomí zloději kovů, kterým padl za oběť rozvaděč zpětné trakční cesty. Nepříjemné zpoždění čekalo hlavně na cestující na trase z Ústí do Chomutova. „Vlaky nabraly hodinu, hodinu a půl sekeru,“ popisoval situaci jeden z posunovačů na západním nádraží.

3 000 voltů

To, že zmizelo zařízení na odvod zpětného proudu o napětí 3 tisíce voltů a nárazově i 1,8 tisíce ampérů do napájecí stanice v Koštově, objevili železničáři při pravidelné pochůzce hned ráno kolem půl deváté.

„Po krádeži měly elektrické lokomotivy nejen malý výkon, ale především mohlo dojít k nekontrolovatelnému toku elektrického proudu v půdě po kovových částech,“ upozornil na nebezpečí Petr Zimandl, vedoucí ústeckého pracoviště Odboru šetření mimořádných událostí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Potom už jen stačí, když někdo sáhne nebo stoupne na kov v místě, kde „proud probíjí“, a úraz, nebo něco horšího, je na světě. „Je to velmi nebezpečná závada. Proto jsme elektrickou trakci mezi nádražím Ústí západ a Chabařovice vypnuli,“ pokračoval Zimandl.

Vlakové soupravy pak stály zhruba hodinu a půl. Během té doby se na západním nádraží a v Chabařovicích nahromadilo šest vlaků, z toho dva rychlíky. Z Ústí je pak dokonce museli železničáři na chabařovické nádraží dotlačit postrkem. Obráceným směrem se trať svažuje a vlaky tedy mohly dojet vlastní vahou.

Zloději mohou získat za dvanáct ukradených hliníkových lišt, dlouhých 150 a širokých 5 centimetrů, zhruba 3 až 4 stokoruny. Mědi pak zmizelo zhruba deset kilogramů za 1,2 tisíce korun. Krádež vyšetřují železniční policisté.

„Zloději museli vědět, jak do zařízení sáhnout, aby nedostali zásah elektrickým proudem. Pachatelé jsou zatím neznámí,“ sdělil Deníku Roman Jelen, vedoucí železniční policie v Ústí, s tím, že za určitých podmínek by porucha na tomto zařízení opravdu mohla člověka zabít.

Žádná sranda

Což se ostatně, podle Daniela Jareše, krajského ředitele ČD v Ústí, už jednou stalo. „To se nedá ukrást jen tak. Něco podobného kdysi zkusil jeden člověk v Oldřichově a když to přeženu, zbyl z něj uhel,“ řekl ČTK Jareš.

Zimandl ze SŽDC, jinak též soudní znalec v oboru, pak ještě zdůraznil, že krádeže materiálu na železnici představují ohrožení cestujících i zaměstnanců dráhy. „Zloději kradou kabely zabezpečovacích zařízení, poškozují výhybky, uvolňují koleje. Z bezpečnostního hlediska je situace neúnosná,“ varoval Zimandl.

Za kolik riskovali?

Zloději mohou získat zadvanáct ukradených hliníkových lišt, dlouhých 150 a širokých 5 centimetrů, zhruba300 až 400 Kč.Mědi pak zmizelo zhrubadeset kilogramů za 1,2 tisícekorun.Krádež za cca 1 600 Kč!