VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vojenská auta vystřídají kamiony. Bílina prodá kasárny soukromníkovi

Bílina - Chátrající kasárny v Bílině čeká nová budoucnost. Kasárny, které vyrostly v polovině 19. století, a kde mimo jiné sloužil i arcivévoda Karel, následník rakouského trůnu, kupuje developerská společnost Jaroslava Třešňáka z Teplic. Místo bývalého vojenského areálu zde budou sklady.

20.5.2017
SDÍLEJ:

Bývalá kasárna v Bílině.Foto: Deník/Zdeněk Traxler

O prodeji rozhodli ve středu odpoledne zastupitelé Bíliny. A to i přes připomínky opozice radnice poukazující na to, že prodej je nevýhodný a v danou chvíli pro město zbytečný.

Opoziční zastupitel Jindřich Brunclík připomněl, že pozemková rezerva města Bíliny je malá, a právě prostor, kde kasárny stojí, by mohl být v budoucnu využitý ve prospěch města.

„Současný problém chátrajících kasáren nevidím jako zásadní. Proto asi není vhodné areál prodávat," řekl na jednání zastupitelů. Ve stejném smyslu už před časem hovořil jeho stranický kolega z TOP 09 Petr Rosenkranz, když se o prodeji kasáren začalo vůbec uvažovat.

Vedení města ale vidí schválený prodej jako krok dopředu. „Po pivovaru, který už jsme prodali, jsme se nyní zbavili dalšího našeho pomníčku z dřívější doby," argumentoval starosta Bíliny Oldřich Bubeníček (KSČM).

BUDOU TU SKLADY

Hlasování o prodeji předcházela debata, během které přišla na přetřes i dopravní situace. Nový majitele, který se stane JTH Teplice, plánuje místo kasáren vybudovat skladovací haly. „A právě do nich budou jezdit kamiony a to zatíží celou oblast," mínil zastupitel Pavel Prchal za KSČM.

Zástupci JTH při představení záměru uvedli, že se snažili co nejrychleji zareagovat na nabídku. „Chceme pomoci městu a staré chátrající objekty srovnat se zemí. Vybudujeme zde podobné haly se skladovým provozem, který už provozujeme na Bílinské ulici v Teplicích, u výpadovky na Bílinu," uvedl Michal Kasal, finanční ředitel společnosti JTH Teplice.

Po půlhodinové diskuzi prodej kasáren prošel. Opozice z jednání odcházela nespokojena. Někteří zastupitelé, kteří se během diskuze vyjádřili negativně, se dokonce v kuloárech staly terčem kritiky a nemístných až sprostých slov ze strany zastupitelů, kteří hlasovali pro prodej.

Zastupitelé za TOP 09 a někteří další odpůrci současného vedení radnice ještě před samotným hlasováním deklarovali, že s prodejem nesouhlasí.

„Už na minulém zastupitelstvu jsme deklarovali, že se záměrem prodeje kasáren nemáme problém. Ale pouze za předpokladu, že to bude mít pro obyvatele Bíliny pozitivní dopad. Pokud by tomu tak nebylo, tak nechť si je zatím ponecháme. Město by se mohlo postarat o postupnou sanaci areálu," komentoval Pavel Pastyřík z TOP 09.

Podle vedení města byly kasárny pro město přítěží. Hlavní objekty dlouho chátraly. Na nějaké změny v režii města chyběly peníze.

„V minulosti jsme se několikrát pokoušeli o získání dotací na likvidaci areálu. Nevyšlo to, i když už jsme měli přislíbeno jednou dokonce 10 milionů korun," vzpomíná na dobu působení v čele radnice Josef Horáček. Prodej soukromníkovi, který má s likvidačními pracemi zkušenosti, kvituje.

NEJSOU NA SEZNAMU PAMÁTEK

Kasárna přitom mají pro Bílinu určitý historický vztah. V roce 1905 k bílinské eskadróně narukoval mladý princ Karel a to v hodnosti poručíka. Městu Bílina pak při střeleckých slavnostech daroval terč.

Působila zde také divize polního dělostřelectva se štábem v Josefově a prapor dragounského pluku se štábem v Mostě. Jako poslední zde působila naše armáda. Samotná kasárna nejsou na seznamu kulturních památek. Neleží ani v památkové zóně.

I když nejde vyloženě o historický majetek, tak pro lidi zajímající se o dřívější dobu jsou likvidace podobných objektů neštěstím. Už v případě předchozích návrhů na demolici, které ležely v minulých letech na radnici k projednání, to Deníku říkal historik z ústeckého muzea Václav Houfek.

„Vymazat něco z paměti není správné. Na druhou stranu chápu, že objekty jsou zpustlé a není jiná cesta než demolice. Vést debaty o tom se ale musí, než se šmahem zbavovat toho, co jsme zdědili po předcích," komentoval už dříve historik.

Na druhou stranu chápe, že udržet historické domy, je v současné době pro města těžké.

Autor: Petr Málek

20.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slavnostní rozsvícení v Dubí
28

Vánoční stromy rozzáří města. Doprovodí je andělé i operní pěvec

Státní zámek Duchcov/ilustrační foto

Zámek Duchcov má nové vedení. Kastelána Hochela vystřídala Lucie Šťastná

FOTO/ANKETA: Právě jsme se narodili

Teplicko - Představujeme vám miminka vyfotografovaná v 47. týdnu roku 2017. Svým hlasem v anketě umístěné pod článkem můžete rozhodnout, které z nich se stane Miminkem týdne.

Vězeň zmizel z práce, policie po něm pátrá

Ústecký kraj – Vězně jako zaměstnance využívá v Ústeckém kraji řada firem. O jednoho méně však napočítali ve středu 22. listopadu ráno v provozu roudnické pobočky společnosti Meva Group, která vyrábí kovové nádoby na odpad.

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Na Moldavě budou promítat dokument Záhada lokálek a založí spolek

Moldava v Krušných horách - Spolek lokálních drah, tak by se měla jmenovat iniciativa, která chce udržet život na Moldavské a Kozí dráze či na trati Teplice - Lovosice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT