VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výuka na druhém stupni škol je horší než na prvním, zjistila inspekce

Severní Čechy - Testování České školní inspekce (ČŠI) mezi páťáky a deváťáky v minulém školním roce potvrdilo, že je rozdíl v kvalitě vzdělávání dětí na prvním a druhém stupni základních škol. Mladší děti měly v testech lepší výsledky než ty starší. Jako již v minulosti dopadli žáci nejhůře v matematice, kterou mají děti zároveň nejméně rády. 

3.12.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/ Martin Divíšek

Školy by se proto měly zaměřit na zlepšení výuky na druhém stupni a větší motivaci žáků i v méně oblíbených předmětech, řekl na setkání s novináři ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Zatímco mezi páťáky bylo například v problematické matematice při testování neúspěšných 16 procent dětí, v devátých třídách to bylo 31 procent. Tito žáci neměli v testu ani 60 procent správných otázek, což inspektor označil za minimum, které by měli zvládat.

V lepších výsledcích na prvním stupni se podle Zatloukala odráží mimo jiné lepší přístup učitelů k výuce, jejich kvalitnější pedagogická příprava a moderních vyučovací metody, o kterých se začalo více diskutovat například v souvislosti se zaváděním matematiky podle profesora Milana Hejného. Ten je autorem alternativní metody výuky matematiky, jež spočívá v objevování postupů a tvůrčího hledání řešení samotnými dětmi.

Hejného matematika ale sama o sobě není podle Zatloukala klíčem k úspěchu. Děti, které se podle ní ve škole učily, měly v testech ČŠI srovnatelné výsledky s vrstevníky, kteří měli klasickou výuku matematiky. O tři procenta lepší byli ovšem žáci, jejichž učitelé kladli důraz na vybudování lepšího vztahu dětí k matematice. Hůře dopadli ve třídách, kde učitelé prohlásili, že cílem výuky je probrat všechno učivo podle rámcových vzdělávacích programů.

Matematika patří s češtinou a němčinou k nejméně oblíbeným předmětům. Téměř dvě třetiny deváťáků inspekci řekly, že mají malou nebo žádnou zpětnou vazbu v hodnocení od učitele. "To souvisí s tím, že techniky formativního hodnocení se téměř na žádné pedagogické fakultě vůbec nevzdělávají," řekl vedoucí oddělení metodik a analýz ČŠI Petr Suchomel.

Podle Zatloukala je problém výraznější na druhém stupni a může být jedním z příčin horších výsledků starších žáků, podobně jako nedostatek moderních metod ve výuce, mezi které patří třeba skupinová práce. Inspektor upozornil, že děti na druhém stupni pracují ve skupinách méně často než na prvním stupni.

Nejméně se deváťáci setkávají se skupinovou prací právě v matematice. Naopak nejčastěji se s výukou ve skupinách setkávají v angličtině, ve které dopadly testy nejlépe. Polovina páťáků a 42 procent deváťáků odpověděla v angličtině správně na alespoň 80 procent otázek.

Za přijatelný označil Zatloukal výsledek z češtiny, ve které měly alespoň 60 procent správně zhruba dvě třetiny dětí z 9. tříd a polovina žáků 5. tříd.

Suchomel zdůraznil, že horší výsledky na druhém stupni nesouvisí s tím, že část dětí odchází z 5. a 7. tříd na víceletá gymnázia. Testy opakovaně ukázaly, že na základních školách zůstává výrazná část dětí s excelentními výsledky. Zároveň se ukazuje, že se na víceletá gymnázia dostávají i děti, které na ně se svými výsledky nepatří.

Zástupci ČŠI dodali, že problém pravděpodobně nevyřeší jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory, které se konaly poprvé letos na jaře. Připustili, že zkoušky mohou mít naopak negativní vliv na způsob a obsah výuky na základních školách. Vyplynulo to z průzkumu, který ČŠI udělala mezi učiteli.

Testování se konalo na přibližně 3900 školách. Ve srovnání s rokem 2013, kdy bylo naposledy, si páťáci v angličtině a češtině pohoršili a naopak se zlepšili v matematice.

V posledním ročníku základní školy se děti zhoršili v matematice a češtině. Lepší výsledky měli naopak v angličtině. Podle Suchomela to může být kromě jiného důsledek většího výběru kvalitních anglických učebnic, rozšíření výměnných pobytů nebo počtu vícejazyčních škol.

Autor: ČTK

3.12.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 20 000 Kč

Prodavači ostatního zboží v prodejnách Prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Nabízíme benefitní program(UNI šeky, věrnostní odměny,..), zaměstnání v dlouhodobě stabilní firmě, Hlásit se telefonicky nebo na email. Pracoviště: Šroubek ústí nad labem, s.r.o. 001, Okružní, č.p. 2004, 415 01 Teplice 1. Informace: Daniel Richter, +420 602 124 199.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 14 900 Kč

Skladníci, obsluha manipulačních vozíků Skladník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Volné místo již pouze pro pracoviště Krupka., Řidičský průkaz sk. B, průkaz na VZV, popř. jeřábnický průkaz, chuť učit se novým věcem, týmová spolupráce, poctivost, samostatnost, otevřenost, flexibilita, Hlásit se telefonicky v době 8.00 - 16.00 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Stavebniny černý, s.r.o., K vápence, č.p. 461, 415 03 Teplice 3. Informace: Milena Nozarová, +420 736 488 805.

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 14 900 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/pracovnice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, - práce s PC, - komunikace se zákazníky, - ŘP sk. B výhodou, - znalost NJ výhodou, V případě zájmu nám zašlete životopis na e-mail marta.moskova@seznam.cz. Pracoviště: Nábytek natali s.r.o., Tyršova, č.p. 1007, 415 01 Teplice 1. Informace: Marta Mošková, .

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel střední školy 26 020 Kč

Učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách Kvalifikovaný učitel stavebních oborů - nejlépe TZB. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 33930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: výše mzdy bude upřesněna dle doaženého vzdělání a praxe. Pracoviště: Gymnázium a střední průmyslová škola, duchcov, příspěvková organizace, Masarykova, č.p. 909, 419 01 Duchcov. Informace: Vladimíra Holíková, +420 417 831 133.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Teplice zahájily letní přípravu

Brankář Teplic Diviš předvedl kiks, potom ale vše napravil. "Všem se omlouvám!"

Ilustrační foto

Hrozil prý družce zabitím, nyní mu hrozí čtyři roky ve vězení

FOTO: Památku sestřelených americký letců uctilo Teplicko v sobotu

Teplicko - Pietním aktem u pomníků v Mukově a na Písečném vrchu v Teplicích uctili v sobotu nejen letečtí nadšenci památku amerických letců, sestřelených 21. července 1944 nad Teplickem.

Závěr července bude tropický. Teploty budou atakovat třicet stupňů

Severní Čechy - Poslední červencový týden bude velmi teplý. Odpolední teploty se budou pohybovat nad 25, mnohdy i kolem tropických 30 stupňů Celsia. Horký bude také začátek následujícího měsíce. Slabé ochlazení by podle meteorologů mohlo do České republiky přijít až uprostřed srpna. V měsíčním výhledu počasí to uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Nezaměstnanost na Teplicku opět klesla. Firmám chybí lidi

Teplicko, Ústecký kraj - Přestože lidí bez práce opět ubylo, patří nezaměstnanost v kraji k nejvyšším v ČR.

FOTO: Juniorka Teplic v přípravě prohrála v Lounech

Louny, Teplice - Fotbalisté Loun zahájili letní přípravu na nadcházející sezónu v přeboru Ústeckého kraje. V prvním přípravném utkání pod vedením nového trenéra Zdeňka Kudely přivítali juniorku Teplic, vítěze uplynulého ročníku juniorské ligy. Pro Teplice to byl třetí a zároveň poslední přípravný zápas.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT