Růžová kola po Teplicích letos možná jezdit nebudou. Skupina dobrovolníků vedená Jakubem Mráčkem totiž zatím nemá jasno v tom, zda spustí do čtvrté sezony sdílení bicyklů známých jako Rekola. Chtěli letos více spolupracovat s městem. Vedení magistrátu ale jimi požadovanou finanční podporu odmítlo. Částku 1,5 milionu korun, kterou „rekolisté“ chtějí na půlroční provoz, považuje rada města za příliš vysokou.

„Rekola v takovém finančním objemu nepodpoříme. Rada města není přesvědčena o ekonomické stránce věci. Služba nám přijde poměrně dost drahá,“ komentoval primátor Hynek Hanza. Pro srovnání, stotisícový Liberec letos za sedmiměsíční provoz sdílených růžových kol zaplatí 982 tisíc korun bez daně.

Teplice zatím podle Hanzy nebudou spolupracovat s žádným provozovatelem tohoto způsobu dopravy po teplických ulicích. Prioritou je pro ně nejprve vytvoření plánu na zajištění celkové městské mobility. „Z něj budeme vycházet a uvidíme, co z naší strany v tomto ohledu bude dál,“ dodal Hanza.

Tepličané mají z fungování Rekol smíšené pocity. „Nikdy jsem tento systém výpůjček nevyužil. Pokud to má odlehčit od dopravy, půjčování musí být dostupnější a co nejméně komplikací s registrací a kam kolo vrátit,“ domnívá se například Pavel Kmeč. Z opačného pólu zaznívá hlas Evy Poláčkové, která je naopak sympatizantem růžových kol v Teplicích. „Jestli to skončí, tak mi to bude líto,“ řekla.

Problémy s vracením kol

Pokud se teplický tým Rekol rozhodne pokračovat ve službě stejně jako doposud, může ho podle primátora město podpořit montáží cyklostojanů, jako tomu bylo v minulých letech. Vedení města ale zároveň očekává větší poslušnost ze strany těch, kteří růžová kola používají.

„Záležitosti s nevhodným uzamykáním kol ke značkám a městskému mobiliáři byly v předešlých letech velkým problémem a ze strany provozovatele minimálně řešeným,“ přidal Hanza jeden z důvodů, co přispělo k zamítnutí větší spolupráce.

Podle Jakuba Mráčka se provozovatelé snaží uživatele upozorňovat, aby dodržovala jasně daná pravidla. Ne vždy se to ale daří. Sdílení kol provozuje v Teplicích skupina zaštítěná celorepublikovou organizací Rekola. Dobrovolníci nyní zvažují, jestli zvládnou další sezonu vlastními silami. „Stojím před otázkou, jestli pokračovat jako v předchozích třech sezonách zcela bez podpory města v takovém dobrovolnickém režimu, anebo jestli to nějak změníme nebo úplně zrušíme,“ zmínil Mráček, proč zatím neví, jestli se růžová kola v ulicích objeví.

Vloni v Teplicích evidovali téměř 2 000 výpůjček a na seznamu měli „rekolisté“ 385 aktivních uživatelů. Rekola postupně získávají na popularitě v celém Česku. Službu dnes využívá přes 55 tisíc lidí všech věkových kategorií. Loni ujeli dohromady přes 384 tisíc kilometrů.

Vše začalo před pěti lety v Praze, když zakladatel projektu Rekola Vítek Ježek převedl se svým týmem myšlenku prvního bikesharingu v hlavním městě ve skutečnost. Stal se z toho republikový fenomén.