Připravují se studie, investor vybírá fasády, probíhají jednání s architekty. Vše je naplánováno tak, že by mělo být hotovo k otevření do podzimu roku 2012. O projektu jsme hovořili s ředitelem developerské společnosti Dandreet Luďkem Schmidtem.

Proč jste se rozhodli pro přestavbu právě Prioru v Teplicích?
Šlo o kombinaci více faktorů. Teplický Prior je již skutečně nevyhovujícím objektem. Jako budova a nákupní centrum je velmi neefektivní a ani zdaleka nevyužívá potenciálu, který Teplice nabízejí. Byl postaven pro jednoho provozovatele a tedy v naprostém rozporu s tím, jak se dnes staví a hlavně nakupuje. Mimo to jsem přesvědčen, že si obyvatelé Teplic, stejně jako v ostatních velkých městech, moderní nákupní centrum zaslouží.

O jak velkou investici jde a jaký je harmonogram prací?
Celková investice do přestavby činí více než jednu miliardu korun. Rádi bychom začali stavět na přelomu roku 2010/2011 tak, abychom mohli otevřít pro veřejnost na podzim roku 2012.

Návrh na nový Prior: housenka s okem FOTO ZDE

Co by měl projekt Tepličanům přinést?
Především kvalitní nabídku služeb a obchodů s širokým spektrem značek tak, jak jsme tomu zvyklí u moderních center. Další výrazný přínos pak spatřuji v samotné změně podoby náměstí, které dostalo několik necitlivých ran v minulém režimu. Galerie Teplice určitě centrum města oživí a podpoří i rozvoj blízkého okolí. Zcela konkrétním efektem jsou i stovky pracovních míst vzniklých při realizaci projektu i po jeho dokončení.
Říkáte, že do projektu přitáhnete nové nájemce. Kde berete jistotu, že nájemci půjdou do vašeho projektu?
V tuto chvíli již jednáme s potenciálními nájemci, a to i těmi mezinárodními a odezva je více než optimistická.
Zájem je opravdu velký a do Teplic přijde mnoho velkých značek a řetězců, které vídáme ve velkých a úspěšných obchodních centrech.

V poslední době jsou také slyšet hlasy odpůrců projektu. Zaregistrovali jste je?
Samozřejmě, dokonce jsme s nimi i v kontaktu.

Jak tedy reagujete na argument, že projekt například preferuje osobní dopravu?
Projekt mimo jiné obsahuje 450 parkovacích míst. Parkování nebude sloužit jen návštěvníkům nákupní galerie, ale i ostatním řidičům. Když budete mít jakékoliv zařizování ve městě, můžete parkovat v krytém parkovišti a ne na náměstí a v okolních ulicích, jak je tomu dnes. Myslím, že nejsem sám, kdo toto vnímá jako pozitivum. Dá se předpokládat, že tak nový Prior stáhne auta z okolních ulic, parku a hlavně náměstí.

Myslíte i na ty bez aut?
Projekt je samozřejmě koncipován také pro návštěvníky, kteří přijdou pěšky nebo hromadnou dopravou. Galerie bude přístupná ze tří úrovní a hlavně od zastávky autobusů a trolejbusů. Z hlediska přístupnosti a jeho dopravní dosažitelnosti je tedy projekt velmi flexibilní a je na lidech, který způsob dopravy zvolí.

Jde spíš o to, že lidé budou jezdit nakupovat autem.
Nemyslím si, že by projekt změnil vzorec chování lidí. U někoho tak možná bude, ale lidé, kteří automobil standardně nepoužívají, budou i nadále používat veřejnou dopravu či přijdou prostě pěšky a galerie jim bude velmi snadno přístupná. Toto je málo vnímaná výhoda znovu-oživení center měst, kdy naopak plno lidí auto může nechat doma, neboť za nákupy nejsou nuceni cestovat daleko za město. Dopravní napojení řeší experti a Teplice se určitě nemusí obávat dopravních kolapsů.

Dále je vám vytýkán architektonický koncept. Je podoba jak ji známe z vizualizací konečná?
Jak jsme již uvedli, výsledný design může ještě doznat dílčích změn v další fázi přípravy projektu. Je ale nutné poznamenat, že na exteriéry čehokoliv, tedy i staveb, je tolik názorů, kolik je dotazovaných a těžko je možné předpokládat, že se každému budova bude líbit. Pochopitelně se o to ale snažíme a nadále budeme snažit.

Takže připomínky veřejnosti neberete v potaz?
Naopak, my je slyšíme a snažíme se na ně reagovat, aby se výsledná podoba líbila co nejvíce lidem. Víte, on snad neexistuje projekt, který by neměl své odpůrce. Vždy se najde někdo, komu něco vadí. Teď jsme se například dozvěděli, že někteří z kritiků se negativně vyjadřují k plánované zeleni a výsadbě nových stromů, které projekt předpokládá na straně u parku. To je třeba věc, která nás hodně překvapila.

Projekt prý zaslepí ulici Zelenou. Je tomu tak?
Ulice Zelená se naopak konečně napojí na náměstí Svobody. To je stav, který neexistuje ani v současnosti! Rozhodně ji tedy nezaslepujeme. To, co odpůrcům vadí, je propojení současného Merkuru s OD Prior obchodní pasáží. Bude tomu ale ve výšce přibližně 4,5 metru a Zelená bude plně průchozí a průjezdná. Rozhodně se tedy nejedná o žádnou myší díru, jak někde zaznělo. Průchod je široký přes 23 metrů. (maj)

Čtenář reportér
Něco se Vám nelíbí na komunální politice? Zažili jste něco výjimečného? Chcete upozornit na nějaký neřešený problém? Máte ideální možnost v rubrice Čtenář reportér. Své příspěvky (možno i foto) posílejte e-mailem na teplicky@denik.cz. Rubrika Čtenář reportér žije v tištěné verzi v Teplickém deníku a i na webu www.teplicky.denik.cz.