VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Železniční revoluce začala v našem kraji. Boje nyní propuknou po celé zemi

Ústecký kraj - Není to první soukromý železniční dopravce, který dostal dotované vlakové linky. Není to ani první taková zakázka pro RegioJet. Přesto zpráva, že žluté vlaky budou jezdit na všech elektrifikovaných regionálních tratích na Ústecku, znamená druhou železniční revoluci v České republice. Její úsvit však vyvolává řadu otázky a pochybností.

4.8.2018
SDÍLEJ:

Elektrická jednotka Pesa Elf IIFoto: Pudelek: CC BY-SA 4.0; Wikimedia Commons

„Nevěřím, že budou schopni za tu nabízenou cenu jezdit. Nemají soupravy, a také nevím, kde to budou udržovat,“ shrnul na odborářském webu OSŽ obavy těch, kteří se na ústecké vítězství RegioJetu skrz prsty, krajský zastupitel a zaměstnanec ČD Cargo Zdeněk Svoboda.

Vyjádřil také obavu, že se železniční síť rozpadne nesourodé fragmenty ovládané jednotlivými dopravci. Na diskusi prý ale nebyl čas a samotné hlasování proběhlo korespondenčně.

„Máme plochou řídicí strukturu firmy a dokážeme pořídit nová vozidla za férové a výhodné ceny,“ uvedl mluvčí RegioJetu na otázku, jak se firma dokázala dostat na cenu o padesátikorunu za kilometr pod konkurenční nabídky.

Klepnutím na mapu zobrazíte plnou velikost:

Soukromí dopravci na českých regionálních tratích

Pohled na mapu přitom nenapovídá, že by měl být vstup na RegioJetu na české lokálky něčím přelomovým. Na regionálních tratích se už nyní prohánějí vlaky sedmi soukromých společností a například GW Train Regio působí hned ve čtyřech krajích.

V naprosté většině případů se však jedná o zapadlé železnice klikatící se daleko od větších měst, k jejichž obsluze stačí jeden motoráček. Alespoň víkendový či sezónní provoz na nich se často snaží zachovat společnosti vzniklé coby spolky nadšenců.

Firma Radima Jančury hraje coby největší nestátní železniční dopravce ve střední Evropě jinou ligu. Její tržní podíl od roku 2010 vzrostl z nuly na více než osm procent (pro srovnání: třetí v pořadí – Leo Express – se již pět let potácí kolem 1,5 procenta). A regionální tratě, které nyní vyhrál, mají neporovnatelně vyšší potenciál. Jsou elektrifikované, z velké části dvoukolejné a spojují největší města v kraji.

O dotované krajské linky RegioJet usiluje prakticky od chvíle, kdy se coby železniční značka vyčlenila ze Student Agency. Dosud jí v tom však bránilo memorandum z roku 2009. V něm vláda a kraje zakonzervovaly monopol Českých drah na dalších deset let. A právě tahle bariéra nyní padá. Do konce příštího roku budou muset vypsat otevřenou soutěž na své lokálky všechny kraje.

Žlutý dopravce musí vlaky, kterými slíbil na Ústecku jezdit, nejprve nechat vyrobit. Budou jimi dvoučlánkové jednotky Elf II od polského výrobce Pesa, které se podobají motorovým vlakům provozovaným Českými dráhami pod názvem RegioShark.

RegioJet v nich slibuje klimatizaci, Wi-Fi, displeje v sedačkách, přepravu kol i kočárků a moderní informační systém. Nasazovány by měly být postupně, a to nejpozději do konce roku 2021. Do té doby se budou muset cestující spokojit se staršími motoráky, jakými v Česku jezdí německá Arriva.

RegioJet získal zkušenosti s regionální dopravou na slovenské lince Bratislava–Komárno, kde se mu během pěti podařilo více než ztrojnásobit počty cestujících. Tam přitom od začátku funguje vzájemné uznávání jízdenek mezi státním a soukromým dopravcem.

V Ústeckém kraji bude sice možné také jezdit na jednu jízdenku, ale pouze v rámci krajského integrovaného systému. Cesty z jiných krajů může žluté vítězství naopak prodražit, přinejmenším do roku 2020, od kterého by mělo platit vzájemné uznávání celostátně.

Vizualizace vlaků RegioJetu pro Ústecký kraj

K zajištění provozu RegioJet plánuje vybudovat vlastní provozní zázemí. Využijeme k tomu jak běžné odstavné koleje, tak širší údržbové zázemí buď vlastní, nebo pronajaté ve spolupráci s dalšími železničními dopravci,“ upřesnil Ondrůj.

Železniční revoluce v České republice odstartovala zprudka. Národního dopravce přitom čekají další těžké souboje. Například Liberecký kraj už obeslal všech 26 dopravců s licencí poptávku na desetiletý kontrakt na linku Liberec – Děčín.

„Zájem máme a jednání se určitě zúčastníme,“ potvrdil mluvčí společnosti Leo Express Emil Sedlařík skutečnost, že česká železniční mapa může být už zanedlouho pestrobarevná.

České dráhy se nicméně nevzdávají. Hodlají se zúčastnit všech nových soutěží. V případě rychlíků mezi Pardubicemi a Libercem už zaznamenaly první vítězství, byť za cenu třicetimilionové slevy.

Autor: Michal Janko

4.8.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 14 900 Kč Svářeči Svářeči. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: Praxe ve sváření min. 2 roky podmínkou. Práce s výkresovou dokumentací. Montáže v rámci kraje - služební cesty - doprava a ubytování zajištěno., V případě zájmu zaslat životopis na e-mail. Pracoviště: Kontvelsport s.r.o., Nedbalova, č.p. 778, 415 01 Teplice 1. Informace: Perepletchikov, . Výroba - Výroba Obsluha strojů 18 000 Kč Obsluha stacionárních strojů a zařízení jinde neuvedená Technik - obsluha laseru a UV tiskárny při výrobě dárkových předmětů. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Vhodné i pro OZP, , Vaší náplní práce bude:, - práce na laseru a UV tiskárně - praxe není nutná - zaškolíme, - kompletace výrobků z naší produkce, - pokročilejší znalost použití PC, - práce v Corelu výhodou, , Požadujeme:, - zručnost, pracovitost, svižnost, - technické přemýšlení a zkušenosti, - aktivní přístup k novým zkušenostem, - vítáme OZP, , Nabízíme:, - příjemný mladý kolektiv, - nástup možný ihned, - odměny za přesčasy, , V případě zájmu zaslat životopis na e-mail nebo telefonicky. Pracoviště: Terahertz cz s.r.o. 002, Masarykova třída, č.p. 2481, 415 01 Teplice 1. Informace: Pavel Kašpar, +420 773 445 227. Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Vychovatel 27 000 Kč Vychovatelé pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami Vychovatel/ka v dětském domově. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 27000 kč, mzda max. 29000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Požadujeme: Speciální pedagogika + pedagogické vzdělání, psychologická způsobilost / Zákon 109/2002 Sb, Hlava IV, § 18, Pracovní poměr na dobu určitou za mateřskou dovolenou., V případě zájmu se hlašte e-mailem nebo telefonicky PO - PÁ 9 - 14 hodin. Pracoviště: Dětský domov a školní jídelna, krupka, libušín 151, příspěvková organizace 001, Na Hamrech, č.p. 182, 417 41 Krupka 3. Informace: Růžena Hofmanová, +420 731 116 194. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 15 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovníci. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Vhodné pro OZP, Požadujeme komunikativnost, flexibilita, znalost práce na PC - Word, Excel., V případě zájmu nás kontaktujte telefonicky, e-mailem.. Pracoviště: Obaly kartony, s.r.o., krupka, Alejní, č.p. 682, 417 42 Krupka 1. Informace: Vostárková, +420 603 544 148.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Přestože teplická kapela Emise existovala jen čtyři roky, dosáhla velké popularity.
25

Víkend na Teplicku: Zaniklá Emise opět zahraje, přízraky oživí duchcovský zámek

Radnice v Bílině/ilustrační foto
67

Boj o radnici v Bílině. O platnosti místních voleb bude rozhodovat soud

FOTO: Právě jsme se narodili na Teplicku

Teplicko - Představujeme vám miminka vyfotografovaná v 42. týdnu roku 2018. 

Kam o víkendu na fotbal? Derby v Srbicích je sázka na jistotu

Teplicko - Magnetem nadcházejícího fotbalového víkendu na Teplicku je bezesporu derby mezi Sokolem Srbice a Baníkem Modlany v krajském přeboru.

FOTO: Výstava v Jízdárně zámku připomíná Teplice v dobách první republiky

Teplice - Vrátit se do historie Teplicka se můžete v Jízdárně teplického zámku. Koná se tam výstava u příležitosti 100 let Československé republiky. 

Čtenářka Deníku ve Švédsku nasbírala plný košík hub hned za domem. A co vy?

Teplice, Stockholm - Pouze hodina v lese stačila čtenářce Deníku Věře k nasbírání plného koše hub.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT